Przejdź do głównej zawartości

Ektopunk

 Gatunek: Ektopunk 


Opis ogólny


Ektopunk Fantasy to gatunek osadzony w rzeczywistościach, gdzie granica między światem materialnym a niematerialnym jest płynna, a duchy, echa przeszłości i byty pozacielesne stanowią integralną część ekosystemu. To nie jest klasyczna opowieść o nekromancji – tutaj duchy mogą pełnić rolę technologii, systemu komunikacji, a nawet waluty. Światy ektopunkowe są przepełnione ektoplazmatycznymi konstrukcjami, nawiedzonymi metropoliami i społeczeństwami, które nauczyły się żyć w symbiozie z bytami, które dawno powinny zniknąć.




Główne motywy Ektopunk Fantasy

1. Materia i niemateria współistnieją – Duchy i byty niematerialne są codziennym elementem rzeczywistości, pełniąc różne funkcje – od posłańców po żywe miasta.

2. Żywi i umarli negocjują rzeczywistość – Społeczeństwa muszą stale balansować między światem materialnym a eterycznym, zawierając pakt z istotami zza granicy śmierci.

3. Ektoplazmatyczna technologia – Urządzenia i maszyny zasilane przez esencję zmarłych, od latających statków po broń duchową, która przecina nie tylko ciało, ale i duszę.

4. Tożsamość jest płynna – Czy można być człowiekiem, jeśli połowa twojej duszy istnieje w innej rzeczywistości? Co jeśli zmarli mogą odzyskać fizyczną formę?

5. Historię można odczuć – Dawne wydarzenia wciąż unoszą się w powietrzu – można je przywołać, zmieniać, a nawet wejść w ich struktury, by je przeżyć na nowo.




Elementy świata Ektopunk Fantasy


1. Środowisko

Widmowe Miasta – Metropolie zamieszkane zarówno przez żywych, jak i duchy, gdzie budynki zmieniają się w zależności od wspomnień ich mieszkańców.

Kanały Dusz – Mistyczne rzeki, którymi płyną zaginione wspomnienia i świadomości, czasem przenikając do rzeczywistości, tworząc tymczasowe zawirowania w czasie.

Martwe Pustkowia – Obszary, gdzie rzeczywistość materialna całkowicie się rozpadła, pozostawiając jedynie echo wydarzeń, które kiedyś tam miały miejsce.


2. Magia i Technologia

Ektoplazmatyka – Nauka i magia bazująca na esencji duchów, używana do zasilania miast, budowy artefaktów i tworzenia broni, która może ranić zarówno ciało, jak i duszę.

Spektralne Konstrukty – Architektura i przedmioty wykonane z niematerialnych bytów – budynki, które pojawiają się tylko w nocy, miecze wykute z krzyków umarłych.

Rezonatory Historii – Urządzenia pozwalające przeżywać dawne wydarzenia lub czerpać wiedzę z duchów, które nie mogą odejść.


3. Społeczeństwo

Zegarmistrzowie Cienia – Rzemieślnicy, którzy potrafią zsynchronizować świat materialny i duchowy, tworząc stabilne punkty rzeczywistości.

Banki Wspomnień – Miejsca, gdzie można zdeponować swoje wspomnienia, sprzedać je lub wypożyczyć cudze, by nauczyć się umiejętności lub doświadczyć cudzych żyć.

Łowcy Echa – Zawód polegający na odzyskiwaniu zagubionych dusz, zatrzymywaniu duchowych anomalii i ściganiu bytów, które zakłócają równowagę między światami.




Przykładowe postacie

Strażniczka Martwego Zegara – Kobieta, która pilnuje, by dusze nie opuściły świata przed swoim czasem – i by ci, którzy już odeszli, nie wrócili przedwcześnie.

Kowal Zjaw – Tworzy broń i narzędzia z dusz, które dobrowolnie oddały się w służbę żywym. Każdy jego miecz ma własną historię i potrafi przemawiać do właściciela.

Śniący W Przeszłości – Istota, która nigdy się nie obudziła, ale jej duch wciąż wędruje po świecie, przeżywając w kółko kluczowe momenty historii.

Człowiek Złożony Z Echa – Byt, który nigdy nie istniał w jednym ciele, lecz jest połączeniem wspomnień i dusz wielu istot, zmieniający się zależnie od kontekstu.




Dlaczego Ektopunk Fantasy?

Pozwala na unikalne eksplorowanie życia po śmierci bez ograniczania się do klasycznej nekromancji.

Tworzy światy, gdzie historia jest namacalna i można dosłownie wchodzić w interakcję ze wspomnieniami i duchami.

Oferuje ciekawy system technologii opartej na esencji duchowej, tworząc nowe podejście do steampunku i cyberpunku w kontekście fantasy.

Przełamuje klasyczne podejście do życia i śmierci – czy duch może być bardziej „żywy” niż człowiek? Czy tożsamość oparta na wspomnieniach jest bardziej prawdziwa niż ta oparta na ciele?


Czy jesteś gotów wejść do świata, w którym echa przeszłości nigdy nie milkną, a dusze mogą być zarówno walutą, jak i bronią?


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Centra:Łowcy Zielonego Wyniesienia - serial komiksowy 10 odcinków

To spin-off  Orginalnych Centr.Akcja dzieje się przed 1 sezonem Orginalnych Centr i pierwszym Podziałem.Łowcy Zielonego Wyniesienia to organizacja myśliwych, strzelców, łuczników a nie kiedy szamanów i druidów który chronią naturalną równowagę wśród zwierząt i roślin tak aby magiczne i niemagiczne zagrożenia nie krzywdziły natury wymiaru Urn. Ta organizacja została stworzona przez Boginię Natury - Germinabunt.

Multizamiana - crossover Multiwersów (Centr i Invicty)

Tajemniczna istota zwana Artifex który pływa w Oceanie Pozamultiwersalnym pilnuje bramy międzymultiwersalnej pomiędzy Centrami a Invictą zwanej Kwarcowymi Wrotami. Artifex przybywa do Centr do Podziałowego Miasta  w Afryce w Republice Południowej Afryki zwanego Rupantara powstałego z wymiaru fantasy Ayam(Rainforest Fantasy zobacz na blogu) aby Zielony Szarlatan który jest z Inivicty i się tam ukrywa.Artifex daje Zielonemu Szarlatanowi możliwość zamiany Invicty z Centrami i na odwrót dzięki Zwojowi Artifexa. Pan Sowa jako Niebieski Szarlatan i Niebieski Szarlatan jako Pan Sowa tylko oni pamiętają swoje prawdziwe tożsamości czy zdołają przywrócić oba Multiwersa do prawidłowego porządku. Multizamiana Część 1 - Niebieski Szarlatan - Sezon 1 odcinek 15 Multizamiana Część 2 - Centra - Sezon 6 odcinek 15

Akademia Alfa i Omega - serial komiksowy 8 odcinków

 To spin-off  Konsorcjum. Akcja dzieje się w szkole magii Konsorcjum zwanej Akademia Alfa i Omega. Uczennicę i Strażniczki Tajnej Biblioteki(Itani i Felen) aby zdać test kłócą się o zakazaną księgę - Zaklinacz Zazamasha która zawiera tam ukrytą magią  eterycznego bytu Zazamasha którego zabił Zimmer. Itani i Felen próbują zabrać Księgę jednej od drugiej aż trafiają do Przyświata(Nasz Świat). Niestety trafia na nich Samuela która wpada wir ich walki co powoduje uaktywnienie magii Księgi a cała ta magia trafia do Samueli. Itani i Felen nie mają wyboru muszą zabrać ją do Akademii. Według dyrektora szkoły Rakela,Samuela została ''wybrana'' przez Zaklinacz Zazamasha. Obsada: Samuela - dziewczyna z Przyświata(Nasz Świat) dostała magię z Zaklinacza Zazamasha. Ona lubi zwierzęta i jest aktywistką klimatyczną. Sunflower - kot Samueli.Zaklinacz Zazamasha dał mu możliwość ludzkiej mowy. Itani - elfia uczennica i czarodziejka. Felen - wróżka znająca się na magii umysłu. Jitalys -...