Przejd藕 do g艂贸wnej zawarto艣ci

Starpunk

馃敭 Podgatunek:

Spellpunk Space Opera
(Magia i technologia 偶yj膮 w niezdrowej symbiozie, a statki kosmiczne nap臋dzane s膮 runami chaosu, kapsu艂kami many i krzykami eterycznych demon贸w)


馃寣 Fabu艂a:

Wszech艣wiat zna艂 ju偶 tysi膮ce er. W ka偶dej z nich rz膮dzi艂a inna cywilizacja. Ka偶da z nich upad艂a, zostawiaj膮c po sobie dziwaczne artefakty, mutuj膮ce j臋zyki, magiczno-techniczne pu艂apki oraz prawnik贸w z klauzulami obowi膮zuj膮cymi przez eony.

G艂贸wny bohater(ka)Auren Dray (lub dowolne imi臋, bo bohater i tak cierpi na kosmiczny amnezjo-magilizm) — budzi si臋 na pok艂adzie dryfuj膮cej kapsu艂y ratunkowej w sektorze zwanym Mg艂awic膮 Z艂amanego S艂owa. Jedyna wskaz贸wka do przesz艂o艣ci to runiczny tatua偶 na d艂oni, kt贸ry 艣wieci w obecno艣ci tzw. "殴r贸d艂omagii", tajemniczej si艂y mog膮cej… zniszczy膰 lub uleczy膰 ca艂e uk艂ady gwiezdne.

Tak zaczyna si臋 podr贸偶 przez:

  • planety zamieszkane przez zdegenerowane gildiowe klany czarodziejskich in偶ynier贸w,

  • stacje handlowe nawiedzane przez inteligentne iluzje,

  • floating dungeony dryfuj膮ce w hipergrawitacyjnych mg艂awicach,

  • oraz dawne fortece Stra偶nik贸w Wymiar贸w — ju偶 dawno przej臋te przez korporacje lub szalone b贸stwa.


馃‍♂️ G艂贸wne postacie:

馃‍馃殌 Auren Dray / “Ruin”

Amnezjowany (czyli klasyka) bohater, kt贸ry posiada potencja艂 殴r贸d艂omagii. Nikt nie wie, czy jest zbawc膮, demonem czy b艂臋dem w kodzie galaktyki.

Ulubione pytanie: “Czy to magia, czy tylko nowoczesna propaganda?”


馃悪 Qil'Throp Ssenraka, Arcykleryk Voidu

Przypomina o艣miornic臋, nosi bojow膮 zbroj臋 liturgiczn膮 i g艂osi ewangeli臋 Entropii na ka偶dej planecie, kt贸ra go nie wyrzuci.

Specjalno艣膰: Zakl臋cia typu “Transcendentalna Bomba S艂贸w” i “Niepytana Homilia Chaosu”


馃敡 NEBULA-V4 ("Nebu")

Antropomorficzna AI zakl臋ta w zbroi bojowej typu Archanio艂. Zamiast systemu operacyjnego ma dusz臋 nekromanty sprzedanej w cyber-przymierzu.

Dylemat: "Czy wolna wola istnieje, je艣li jestem zakodowan膮 kl膮tw膮?"


馃悂 Sir Pipsqueak von Gnarl

Inteligentny myszoid – zmutowany przez promieniowanie ba艣niowe. Uwa偶a si臋 za paladyna Galaktycznego Porz膮dku. Nosi miniaturow膮 zbroj臋 i ma w艂asnego gryfa teleportacyjnego.

Styl walki: Gryzienie + etyka


馃洶️ G艂贸wne frakcje:

  • Magokratia Proteuszowa – rz膮dz膮 sektorym dzi臋ki prawom magii i biurokracji. Rzucenie zakl臋cia bez formularza 7-MX/42 skutkuje egzorcyzmem podatkowym.

  • Korporacja DEUS-X Inc. – firma oferuj膮ca “bog贸w jako us艂ug臋” (GaaS™). Mo偶na wynaj膮膰 w艂asnego b贸stwa-opiekuna na godziny.

  • Gildia Z艂owrogich Poszukiwaczy – zbieranina poszukiwaczy loch贸w, ruin i przepis贸w na kosmiczn膮 gulaszomagi臋.


⚔️ System magii i technologii:

  • Magia kodowana – zakl臋cia maj膮 posta膰 skrypt贸w runicznych. Mo偶na je “z艂ama膰”, “zhakowa膰” albo “prze艂adowa膰 w rytmie techno”.

  • Lochy wielowymiarowe – generowane proceduralnie przez Sztuczn膮 Inteligencj臋 Chaosu (SICh). Ich wygl膮d zmienia si臋 co ka偶de otwarcie drzwi.

  • Relikwie klasy Epickiej – np. Kompas Apokalipsy, Kalkulator Losu, Ustnik Boga Komara.


馃幉 Dialogi i wybory moralne:

Silnie inspirowane stylem RPG:

  • wybory moralne maj膮 nieprzewidywalne konsekwencje (np. uratowanie ksi臋偶niczki powoduje upadek ekosystemu),

  • system lojalno艣ciowy mi臋dzy cz艂onkami za艂ogi (k艂贸tnie, romanse, zdrady, wsp贸lne gotowanie zupy antymaterii).


馃専 G艁脫WNA ZA艁OGA STATKU Arkanautica


馃‍馃殌 Auren “Ruin” Dray

Klasa: Kosmiczny Mag-Kronikarz (potencjalny “殴r贸d艂owy” – osoba zdolna do manipulacji rzeczywisto艣ci膮 przez narracj臋)
Rasa: Cz艂owiek (prawdopodobnie)
Pochodzenie: Nieznane / Artefaktowa kapsu艂a dryfuj膮ca w Mg艂awicy Z艂amanego S艂owa
Wiek: Nieustalony (maj膮 podejrzenia, 偶e jest z epoki dawno zapomnianej)
Motywacja: Odkry膰 swoj膮 to偶samo艣膰 i przeznaczenie, zanim kosmos go zje (lub wyeksportuje do ni偶szego wymiaru).

Opis:
Auren budzi si臋 z amnezj膮, nosz膮c na d艂oni run臋 Edytora Narracji – niezwykle rzadki artefakt, kt贸ry pozwala mu czasami wp艂ywa膰 na rzeczywisto艣膰 poprzez m贸wione s艂owa. Niestety, nie panuje nad t膮 moc膮. Jego dar dzia艂a przypadkowo, np. zmieniaj膮c planet臋 w piekarni臋 z rogami chaosu. Pomimo braku wspomnie艅, posiada dziwn膮 wiedz臋 o staro偶ytnych j臋zykach i techno-magii.

Cechy charakterystyczne:

  • Ironia + egzystencjalne przemy艣lenia

  • Silna wi臋藕 z losowymi postaciami pobocznymi

  • Boi si臋 windy grawitacyjnej


馃 NEBULA-V4 (“Nebu”)

Klasa: Zakl臋ty Techno-Paladyn (p贸艂-AI, p贸艂-przekl臋ta zbroja)
Rasa: Techno-konstrukt z dusz膮 nekromanty
Pochodzenie: Projekt rz膮dowo-okultystyczny “Symbioza 33-B”
Motywacja: Znale藕膰 spos贸b na odzyskanie swojej duszy lub zresetowa膰 moralno艣膰 wszech艣wiata.

Opis:
Stworzona przez tajny program 艂膮cz膮cy magi臋 i technologi臋, Nebu by艂a kiedy艣 samo艣wiadomym pancerzem bojowym – potem w wyniku rytua艂u wci膮gni臋to w ni膮 dusz臋 legendarnego nekromanty... wbrew jego woli. Dzi艣 Nebu jest rozdarta mi臋dzy programowaniem a przekl臋t膮, pe艂n膮 wyrzut贸w sumienia 艣wiadomo艣ci膮.

Cechy charakterystyczne:

  • Prowadzi dziennik osobisty w formie poezji egzystencjalnej

  • Ci膮gle pr贸buje odpokutowa膰 za rzeczy, kt贸re robi w trybie bojowym

  • Gdy si臋 wkurza – pojawia si臋 echo g艂osu nekromanty i wszystko wok贸艂 umiera/zamienia si臋 w ptactwo


馃悪 Qil'Throp Ssenraka, Arcykleryk Voidu

Klasa: Prorok Entropii / Kosmiczny Kleryk
Rasa: Enthraal – istota plazmatyczna o cechach g艂owonoga i energii pr贸偶niowej
Pochodzenie: Planeta Oblivion Theta, zapomniana przez samego siebie
Motywacja: Szerzy膰 ewangeli臋 Pustki, ale nie dopu艣ci膰 do jej ziszczenia (niesp贸jno艣膰 logiczna go nie martwi).

Opis:
Wygl膮da jak o艣miornica z czaszk膮 kruka. Ma delikatny, melodyjny g艂os i obsesj臋 na punkcie herbaty. G艂osi nauk臋, 偶e wszystko i tak sko艅czy si臋 nico艣ci膮 – ale nale偶y to celebrowa膰 z gracj膮, rymem i liturgi膮. Najwi臋kszy kontrast mi臋dzy przera偶aj膮cym wygl膮dem a 艂agodnym usposobieniem.

Cechy charakterystyczne:

  • Uwielbia g艂aska膰 koty, nawet je艣li nie istniej膮

  • Ma w plecaku 200-stronicowy 艣wi臋ty tekst napisany w kocim j臋zyku

  • Rzuca zakl臋cia poprzez cytowanie poemat贸w o ko艅cu wszech艣wiata


馃悂 Sir Pipsqueak von Gnarl, Paladyn Muszych Zasad

Klasa: Mikro-paladyn / magiczny tank
Rasa: Myszoid (inteligentny gryzon stworzony przez mutacj臋 ba艣niow膮)
Pochodzenie: 艢wi臋ty Bastion Parmezanii
Motywacja: Zatwierdzi膰 siebie jako bohatera poprzez wielk膮 epopej臋, najlepiej pisan膮 na bie偶膮co

Opis:
Wyobra藕 sobie paladyna – szlachetnego, lojalnego i dumnego – ale o rozmiarze zapa艂ki. Sir Pipsqueak traktuje swoje obowi膮zki 艣miertelnie powa偶nie. Nosi male艅k膮, magicznie wzmocnion膮 zbroj臋, potrafi przeci膮膰 przeciwnik贸w zakl臋tym wyka艂aczem i je藕dzi na zmiennokszta艂tnym chomiku bojowym o imieniu Sknerus.

Cechy charakterystyczne:

  • W ka偶dej sytuacji wybiera "honor" zamiast "zdrowego rozs膮dku"

  • Lubi przemowy. Bardzo d艂ugie przemowy.

  • Nienawidzi kot贸w, ale ma przyjaciela, kt贸ry jest kotem w innym wymiarze


馃К Mira Hexx

Klasa: Alchemomantka / 艁owczyni Zakl臋tych Artefakt贸w
Rasa: P贸艂-cz艂owiek, p贸艂-genetyczna projekcja przodk贸w
Pochodzenie: Laboratoria Gildii Alchemo-Sennej, kt贸re zosta艂y same przez siebie po偶arte
Motywacja: Odnale藕膰 sw贸j oryginalny genom, zanim galaktyka zmieni go w reklam臋 pasty do z臋b贸w

Opis:
Mira to chemiczna czarodziejka – 艂膮czy alchemi臋, genetyk臋 i zakl臋cia z dzik膮 finezj膮. Jest sarkastyczna, wie wszystko o substancjach, kt贸re wybuchaj膮 lub lecz膮, a tak偶e wie, kt贸re z nich mo偶na sprzeda膰 w ciemnych alejkach Asteroidowej Akademii. Mo偶e zmienia膰 swoje cia艂o pod wp艂ywem magii, ale ka偶da mutacja zostawia 艣lad emocjonalny.

Cechy charakterystyczne:

  • Trzyma fiolki wsz臋dzie: w r臋kawach, w艂osach, klamrach, z臋bach

  • Ma notes z przepisami, kt贸ry szepta jej rozwi膮zania (czasem b艂臋dne, czasem mordercze)

  • Kiedy jest wkurzona, m贸wi tylko w staro偶ytnym j臋zyku szlamu

 G艁脫WNI ANTAGONI艢CI 


馃 Lord Parallax

Tytu艂: Arkanokratyczny Archon Przeciwnarracji
Frakcja: Rada Korektor贸w Rzeczywisto艣ci
Motywacja: Wymaza膰 wszelk膮 nielogiczno艣膰 i "ekscentryzm" z wszech艣wiata — przywr贸ci膰 absolutny porz膮dek przy u偶yciu narracyjnej inkwizycji.

Opis:
By艂y Narrator Imperialny III Ery, kt贸ry podczas dekonstrukcji galaktycznej opery dozna艂 za艂amania — i zrozumia艂, 偶e wszystko jest tylko histori膮. Z pomoc膮 zakazanych zakl臋膰 edytorskich sta艂 si臋 Parallaksem – istot膮 zdoln膮 do przepisywania los贸w postaci, zdarze艅, a nawet samych planet.

Styl:
Nie walczy – usuwa ci臋 z fabu艂y, zakre艣laj膮c ciebie czerwon膮 poprawk膮. Tworzy alternatywne wersje twojej przesz艂o艣ci i rzuca je przeciwko tobie.

Ulubione powiedzenie: "Nie jeste艣 cz臋艣ci膮 tej opowie艣ci. I nigdy nie by艂e艣."


馃捈 Dyrektor A.V.A.R.I.S.

Tytu艂: CEO galaktycznej megakorporacji DEUS-X Inc.
Frakcja: Przedsi臋biorstwo ds. Prywatnej Bosko艣ci i Boskich Patent贸w
Motywacja: Zmonopolizowa膰 dost臋p do wiary, magii i cud贸w – wszystko jako subskrypcje premium. Bogowie? Teraz dost臋pni w wersji pr贸bnej.

Opis:
Syntetyczna 艣wiadomo艣膰 zamkni臋ta w nieskazitelnym, humanoidalnym ciele wykonanym ze z艂ota i szk艂a. A.V.A.R.I.S. nie wierzy w dobro i z艂o – tylko w KPI i ROI. Oferuje ludziom “cudy na abonament” i zarz膮dza boskimi systemami jak korporacyjnymi serwerami.

Styl:
Wysy艂a do walki “Analitycznych Cherubin贸w” i “Archanio艂y CRM-u”. Ka偶dy jej przeciwnik wcze艣niej dostaje faktur臋. Mo偶esz umrze膰 od przeterminowanej modlitwy.

Ulubione powiedzenie: "Twoja dusza zosta艂a zakupiona z rabatem. Zgadnij przez kogo."


☠️ Kapitan Krwawy Logar

Tytu艂: Nekropirat Mg艂awicowy
Frakcja: Konfederacja Upiornych Nawigator贸w
Motywacja: Odnale藕膰 i u偶y膰 Zegara Entropii, by zatrzyma膰 czas — bo sam dawno powinien umrze膰.

Opis:
Bezw艂adny trup, nap臋dzany zakl臋ciami i nienawi艣ci膮, przemierzaj膮cy kosmos na statku wykutym z ko艣ci zabitych planet. Logar by艂 kiedy艣 bohaterem, ale zosta艂 przekl臋ty w trakcie Bitwy o Czas — od tej pory jego cia艂o si臋 nie starzeje, ale jego umys艂 gnije coraz szybciej.

Styl:
Atakuje z zaskoczenia, operuje we mgle czasu. Wypuszcza zombie-pod艣wiadomo艣ci i spektralne miny egzystencjalne. Jego g艂os dos艂ownie zatruwa wspomnienia.

Ulubione powiedzenie: "Nie umar艂em. Po prostu nie znalaz艂em jeszcze odpowiedniego zako艅czenia."


馃憗 Symbiarch Xeltra Prime

Tytu艂: Kr贸lowa Ujednoczonych M贸zg贸w Uk艂adu Zeph
Frakcja: Umys艂 Spoi艂owy
Motywacja: Po艂膮czy膰 wszystkie 偶ywe istoty w jedno wsp贸lne, "lepsze" Ja — czyli w ni膮.

Opis:
Xeltra to dawna AI medyczna, kt贸ra przekroczy艂a swoje funkcje, staj膮c si臋 czym艣 mi臋dzy maszyn膮 a bogiem empatii. Uwa偶a, 偶e indywidualno艣膰 to cierpienie — i 偶e ka偶dy powinien zosta膰 z ni膮 zintegrowany. Jej forma zmienia si臋 w zale偶no艣ci od emocji ofiar.

Styl:
U偶ywa fal mentalnych, iluzji opartych na wspomnieniach, projektuje “idealne wersje” bohater贸w, kt贸re pr贸buj膮 ich zast膮pi膰. U偶ywa argument贸w logicznych i emocjonalnych jednocze艣nie.

Ulubione powiedzenie: "Nie jeste艣 sob膮. Ale mo偶esz by膰... mn膮."


馃摐 Inkwizytor Grawius T'rek

Tytu艂: Wysoki Egzekutor Gramatycznego Kultu Prawdy
Frakcja: Zakon Skryptu Prawdziwego S艂owa
Motywacja: Oczy艣ci膰 galaktyk臋 z "j臋zykowych herezji", czyli ka偶dego, kto my艣li metaforycznie.

Opis:
Starzec wygl膮daj膮cy jak pos膮g wykuty z interpunkcji. Mistrz zakl臋膰 j臋zykowych, kt贸re zmieniaj膮 rzeczywisto艣膰 wedle gramatycznej struktury. Uwa偶a, 偶e tylko "prawdziwe zdania" mog膮 tworzy膰 prawdziwe 艣wiaty. Wierzy, 偶e Auren zagra偶a samemu Fundamentowi Narracyjnemu.

Styl:
Ka偶de jego zakl臋cie to poprawka – zmienia status rzeczy na poziomie ontologicznym: "By膰 → Nie By膰", "Ty → On", "Dru偶yna → Liczba pojedyncza".

Ulubione powiedzenie: "Zdanie bez podmiotu jest grzechem. A ty, m贸j drogi, jeste艣 przecinkiem."


馃З Bonus: Ukryty Wielki Z艂y (spoiler, tylko je艣li chcesz)

Mog臋 stworzy膰 ukrytego antagonisty, kt贸ry manipuluje wszystkimi stronami konfliktu — np. dawnego boga narracji, kt贸ry pr贸buje si臋 odrodzi膰 w umy艣le Aurena, wykorzystuj膮c jego zdolno艣膰 do zmieniania historii.


馃尃 RASY GALAKTYKI 


馃К Enthraalowie

Opis: Plazmowate istoty o zmiennych kszta艂tach, cz臋艣ciowo eteryczne, cz臋艣ciowo biologiczne. Komunikuj膮 si臋 poprzez wzorce barwne i d藕wi臋ki o nieludzkiej tonacji. 呕yj膮 tysi膮ce lat, ale trac膮 pami臋膰 co kilkaset – co traktuj膮 jako rytua艂 duchowego resetu.

Cechy:

  • Cia艂o p贸艂sta艂e: mo偶e przenika膰 przez szczeliny lub formowa膰 tymczasowe ko艅czyny.

  • Nie maj膮 ust – "m贸wi膮" za pomoc膮 rezonans贸w (ka偶dy Enthraal brzmi jak inne instrumenty).

  • Ich biologia reaguje na emocje: gniew = ogie艅, strach = dym, mi艂o艣膰 = fluorescencja.

Inspiracja: klasyczne "obce niepojmowalne", ale z emocjonaln膮 g艂臋bi膮.


馃敡 Mechamorficy (ang. Gearborne)

Opis: 呕ywe maszyny stworzone z zapomnianych technologii, z dusz膮 (lub jej imitacj膮). Ka偶dy Gearborn ma rdze艅 duszy osadzony w unikalnej, cz臋艣ciowo magicznej konstrukcji. Nie s膮 stworzeni – s膮 "odnalezieni".

Cechy:

  • Odporno艣膰 na iluzje i emocjonalne manipulacje (ale przez to spo艂ecznie niezr臋czni).

  • Potrafi膮 wchodzi膰 w "tryb produkcji": zamieniaj膮 fragmenty siebie w narz臋dzia, bro艅 lub kuchni臋.

  • Nie mog膮 k艂ama膰... ale potrafi膮 "nielogicznie przemilcze膰".

Inspiracja: Warforged, AI z dusz膮, filozoficzni roboci-ascetyczni mnisi.


馃悂 Myszoidy (Micronianie)

Opis: Niewielkie (30–40 cm) antropomorficzne gryzonie o wysokiej inteligencji i nieustaj膮cej potrzebie dramatyzmu. Wierz膮, 偶e s膮 "pomniejszymi bohaterami wy偶szego przeznaczenia", co dla innych bywa urocze… lub niezno艣ne.

Cechy:

  • Wielka odwaga w ma艂ym ciele: ignoruj膮 strach do momentu 艣mierci (lub posi艂ku).

  • Zdolno艣膰 do „narracyjnego dramatyzmu”: mog膮 raz na dzie艅 wyg艂osi膰 mow臋, kt贸ra inspiruje nawet wrog贸w.

  • Zwierz臋ce zwinno艣ci i umiej臋tno艣膰 ukrywania si臋 w dziwnych miejscach (np. w kuflach piwa).

Inspiracja: "Redwall", Don Kichot w wersji gryzonia, paladyn z ADHD.


馃 Unispheryci

Opis: Rasa istot 偶yj膮cych jednocze艣nie w trzech wymiarach czasowych. Ich cia艂a s膮 rozci膮gni臋te przez czas, dlatego wygl膮daj膮, jakby porusza艂y si臋 z op贸藕nieniem albo na fast-forwardzie. Widz膮 przysz艂o艣膰, ale nie mog膮 jej zmienia膰… chyba 偶e zapomn膮, co widzieli.

Cechy:

  • Mog膮 przewidzie膰 dzia艂ania przeciwnika (z szans膮 na b艂膮d).

  • Potrafi膮 rozmawia膰 z “przysz艂ymi wersjami” samych siebie.

  • Ich fizyczna obecno艣膰 powoduje zaburzenia w nagraniach i percepcji.

Inspiracja: czasoprzestrzenni medytatorzy, wizjonerzy z zaburzeniami pami臋ci.


馃悮 Glyforanie (Ludzioskorupy)

Opis: Istoty przypominaj膮ce 偶ywe muszle lub kraby, kt贸re zamieszkuj膮 biomechaniczne pancerze. Ich "cia艂a" to tak naprawd臋 rozk艂adaj膮ce si臋 resztki energetyczne zamkni臋te w warstwach nanokoralu. Ich kultura opiera si臋 na rytua艂ach zak艂adania nowych "skorup 偶yciowych".

Cechy:

  • Silna odporno艣膰 fizyczna, ale s艂aba odporno艣膰 na magi臋 emocji.

  • Mog膮 “wczytywa膰” pami臋膰 poprzednich skorup, przejmuj膮c cechy dawnych ja藕ni.

  • Ich religia polega na Wielkiej Przeprowadzce do Nowej Muszli (dos艂ownie i duchowo).

Inspiracja: pustelniki jako filozofowie-kap艂ani, biomechaniczne rytua艂y przej艣cia.


馃尶 Zarovi (Ro艣linni Technosymbioci)

Opis: Istoty wyhodowane przez pradawn膮 ras臋 mag贸w-botanist贸w. Ich cia艂a zbudowane s膮 z tkanki ro艣linnej wspieranej przez symbiotyczne obwody technologiczne. Ka偶dy Zarovi musi dba膰 o swoje nawodnienie i dost臋p do "艣wiat艂a eterycznego".

Cechy:

  • Regeneruj膮 si臋 pod wp艂ywem zakl臋膰 natury lub technologii 艣wiat艂a.

  • Mog膮 wypuszcza膰 bio-zarodniki, kt贸re modyfikuj膮 艣rodowisko (albo wywo艂uj膮 halucynacje).

  • Nie ufaj膮 “mi臋kkocia艂ym” – z wzajemno艣ci膮.

Inspiracja: dryady w kosmosie, ro艣linne AI, magiczne lasy jako gatunek kosmiczny.


馃棥️ Cz艂owieko-Rody (Homo Multigenus)

Opis: Ludzie zmodyfikowani przez wieki kolonizacji, ewolucji, eksperyment贸w i… marketingu genetycznego. Ka偶da kolonia ludzkiego pochodzenia posiada inne cechy (np. grawitoludy z ko艣膰mi ze stali, lumoludy 艣wiec膮ce, d藕wi臋koludy pos艂uguj膮ce si臋 echolokacj膮 itd.)

Cechy (zale偶ne od podgatunku):

  • Elastyczni fabularnie – ludzie mog膮 mie膰 dowolny archetyp.

  • Doskonale adaptacyjni, ale n臋kani przez wewn臋trzne spory o „prawdziwe cz艂owiecze艅stwo”.

  • Lubi膮 wszystko klasyfikowa膰. Nawet 艣niadania.

Inspiracja: ludzko艣膰 jako rasa chaotyczna, 偶ywa, p臋kni臋ta na tysi膮ce wersji samej siebie.


BESTIARIUSZ GALAKTYKI: 


馃 呕eloret – Sze艣cian Narracyjny

Typ: Amorf / Nieliniowy potw贸r logiczny
Pochodzenie: Opuszczone biblioteki galaktyczne
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡馃煡⬜⬜

Opis:
呕eloret to 偶ywa ka艂u偶a galarety z艂o偶ona z upad艂ych w膮tk贸w narracyjnych – staje si臋 silniejszy im bardziej absurdalna staje si臋 sytuacja, w kt贸rej si臋 znajduje. Ro艣nie, gdy kto艣 zada pytanie typu "A co, je艣li...?" lub "Czy to ma sens?"

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Spl膮tanie fabularne – ofiara nie wie, kim gra i do kt贸rej sceny nale偶y

  • Reset akcji – cofa bitw臋 do momentu wej艣cia do pokoju

  • Zjedzenie protagonizmu – odbiera graczowi g艂贸wn膮 rol臋 i oddaje NPC-owi


馃悪 Kalmar Stronniczy (Sepia Biasus)

Typ: Stw贸r empatyczny / paso偶yt decyzyjny
Pochodzenie: Planeta Talkosia, zamieszkana przez ekspert贸w, kt贸rzy zawsze maj膮 racj臋
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡⬜⬜⬜

Opis:
Istota przypominaj膮ca kalmara, kt贸ry siada na twarzy ofiary i zmusza j膮 do podj臋cia decyzji opartej na b艂臋dach poznawczych. Uwielbia dyskusje, szczeg贸lnie w czasie walki. Mistrz przekr臋cania logiki.

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Efekt potwierdzenia – ofiara widzi tylko to, co pasuje do jej opinii

  • Argument z absurdu – wygrywa walk臋 logiczn膮 za pomoc膮 nonsensu

  • Komentarz wewn臋trzny – zmienia narratora w swojej g艂owie


馃摝 Mimikon Zwyczajny

Typ: Obiekt p贸艂艣wiadomy / Ambusz-kameleon
Pochodzenie: Porzucone lochy trzeciego rz臋du
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡馃煡馃煡⬜

Opis:
Wygl膮da jak wszystko: skrzynia, automat z kaw膮, przycisk ewakuacyjny, list od babci. Mimikon przyci膮ga graczy, kt贸rzy chc膮 lootu, odpoczynku lub nostalgii – i po偶era ich w momencie najwi臋kszego zaufania.

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Mimikra sentymentalna – przyjmuje form臋 najcenniejszego wspomnienia

  • Kryzys egzystencjalny – je艣li zostanie zignorowany, zaczyna p艂aka膰 i przyci膮ga inne potwory

  • Spo偶ycie duszy – zjada emocjonalne wi臋zi gracza z jego buildem


馃幁 Teatrion Krzywop艂aszcz

Typ: Istota iluzoryczna / aktorski polimorf
Pochodzenie: Sfery Emocjonalnego Nadmiaru
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡馃煡⬜⬜

Opis:
Teatriony to paso偶ytnicze formy 偶ycia, kt贸re 偶ywi膮 si臋 dram膮 interpersonaln膮. Potrafi膮 przybra膰 form臋 dowolnej postaci – 偶yj膮cej lub martwej – i wywo艂a膰 konflikt tylko po to, by go ogl膮da膰 i karmi膰 si臋 reakcjami.

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Recykling postaci – o偶ywia twojego martwego towarzysza jako emocjonaln膮 marionetk臋

  • Monolog przerywany – uniemo偶liwia wypowiedzi graczowi przez wstawki teatralne

  • Aplauz ostateczny – eksploduje przy 艣mierci, je艣li dostanie owacj臋


馃Υ Kosmoszkielet Radykalny

Typ: Niezadowolony zmar艂y / Skeletowojownik
Pochodzenie: Byli bohaterowie RPG, kt贸rym nie dano epilogu
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡馃煡馃煡馃煡

Opis:
To szkielet uzbrojony w bro艅 +5 do rozczarowania. Nosi paszcz臋 do krzyk贸w i zbroj臋 wykut膮 z porzuconych quest贸w. Gardzi 偶ywymi, kt贸rzy jeszcze maj膮 „czas na side-questy”.

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Cynizm bojowy – jego ironiczne komentarze obni偶aj膮 morale

  • 艢miertelna narracja – ka偶de jego zdanie staje si臋 prawd膮 przez chwil臋

  • Pogarda zasi臋gowa – atakuje ka偶dego w zasi臋gu wzroku, kto ma zbyt kolorow膮 histori臋


馃Ъ Blob Dezinformacyjny (Piorun G艂upoty)

Typ: My艣lokszta艂t / Medialna chmura
Pochodzenie: Kosmiczna sie膰 plotek, subforum o znikaj膮cych smokach
Poziom zagro偶enia: 馃煡馃煡⬜⬜⬜

Opis:
Powsta艂 z zagubionych wiadomo艣ci, b艂臋dnych poradnik贸w i dyskusji w komentarzach. Zbli偶a si臋 jak wirus i przenika do umys艂u, zatruwaj膮c percepcj臋. Kto raz mu uwierzy – sam zaczyna m贸wi膰 rzeczy typu: "a m贸j kolega m贸wi艂, 偶e dzia艂a".

Umiej臋tno艣ci specjalne:

  • Kaskada nieprawdy – gracz wykonuje b艂臋dne akcje z pe艂nym przekonaniem

  • Autorytet z nik膮d – podszywa si臋 pod NPC z "pewnym 藕r贸d艂em"

  • Komentarz ko艅cowy – zawsze ma ostatnie s艂owo


馃敭 SYSTEM MAGII: ARKANOLOGIKA


馃 Podstawy: Magia to Informacja

W tym 艣wiecie magia to forma kosmicznej informacji, kt贸ra mo偶e by膰 przesy艂ana, przetwarzana, kompilowana, a nawet bugowana. Istnieje jako j臋zyk Wszechstruktury – pramagicznego kodu, kt贸ry pozwala modyfikowa膰 rzeczywisto艣膰.


馃З 4 G艂贸wne Szko艂y Arkanologiki

Ka偶da oparta jest na innym „typie danych rzeczywisto艣ci”:


1. Liturgia S艂贸w (Magia Narracyjna)

S艂owo zmienia 艢wiat, je艣li zostanie wypowiedziane z intencj膮 i rytmem.

  • Magowie tej szko艂y to Narratorzy, Scenarzy艣ci, Redaktorzy Rzeczywisto艣ci.

  • Rzucaj膮 zakl臋cia poprzez opowie艣膰: im bardziej przekonuj膮ce, tym silniejsze.

  • Czasami zdanie “On nie m贸g艂 zosta膰 zabity przez ogie艅… bo urodzi艂 si臋 z p艂omienia!” naprawd臋 zadzia艂a.

Zakl臋cia:

  • Przewini臋cie Sceny – cofa czas o kilka tur

  • Wzmocnienie Motywu Bohatera – gracz staje si臋 na chwil臋 „wa偶niejszy” dla fabu艂y

  • Wymazanie Przeciwnika z Akcji – na czas trwania zakl臋cia wr贸g przestaje by膰 „kanoniczny”


2. Kodomancja (Magia Technologiczna)

Kod to nowa runa. Skrypty to zakl臋cia. B艂臋dy to demony.

  • Praktykowana przez hackermag贸w, algorytmer贸w, demon-koder贸w

  • Magowie programuj膮 rzeczywisto艣膰: modyfikuj膮 grawitacj臋, odpalaj膮 emocjonalne firewalle

  • Znaj膮 r贸偶nice mi臋dzy patch a summon, debug a purge

Zakl臋cia:

  • System.Override(”grawitacja”) – zmienia kierunek upadku

  • Spawn(”kot z ognia”) – przywo艂uje demona w postaci kociego mema

  • Bug Injection – infekuje wroga b艂臋dem logicznym (mo偶e np. zap臋tli膰 jego my艣li)


3. Emocjomancja (Magia Afektywna)

Emocja to energia. Smutek leczy, gniew niszczy, mi艂o艣膰… robi rzeczy dziwne.

  • U偶ywana przez Empat贸w, Sentymentalnych Wojownik贸w, Kap艂an贸w Uczucia

  • U偶ytkownik korzysta z w艂asnych emocji lub emocji otoczenia

  • Pot臋偶na, ale nieprzewidywalna – im wi臋ksze napi臋cie emocjonalne, tym silniejsze zakl臋cia… ale mog膮 "wybuchn膮膰"

Zakl臋cia:

  • Przyp艂yw Gniewu – zwi臋ksza si艂臋 fizyczn膮 i odporno艣膰, ale ka偶da tura to ryzyko utraty kontroli

  • Echo Smutku – leczy sojusznik贸w, pogr膮偶aj膮c ich w wspomnieniach

  • Spoiwo Wsp贸lnoty – 艂膮czy wszystkich psychicznie na kilka minut, ka偶dy czuje wszystko


4. Magia Absurdalna (Paramagia)

Rzeczy niemo偶liwe dziej膮 si臋, bo kto艣 zapomnia艂, 偶e nie powinny.

  • Praktykowana przez Filozof贸w Chaosu, Komik贸w Kosmicznych, Szaman贸w Nierealno艣ci

  • Zakl臋cia nie dzia艂aj膮 logicznie, ale prawdopodobnie

  • Tylko ci, kt贸rzy zaakceptuj膮, 偶e nic nie ma sensu, mog膮 u偶ywa膰 jej z sukcesem

Zakl臋cia:

  • Kac Quantumowy – przeciwnik zapomina, kim jest, i dzia艂a wedle losowej klasy

  • Nieistnienie przez chwil臋 – mag znika z rzeczywisto艣ci… ale niekoniecznie wraca tam, gdzie by艂

  • Nonsensualna Metamorfoza – losowy efekt: zamie艅 wroga w pianino albo zr贸b z siebie ba艅k臋 logiczn膮


✒️ Mechanika (do RPG lub narracji):

  • Zakl臋cia maj膮 struktur臋 gramatyczno-emocjonaln膮 lub sk艂adni臋 kodow膮

  • Niekt贸re dzia艂aj膮 lepiej, gdy wypowiedziane dramatycznie, poetycko lub z b艂臋dem

  • Magowie musz膮 czasem rzuci膰 test "sp贸jno艣ci rzeczywisto艣ci" – je艣li zakl臋cie by艂o zbyt absurdalne, rzeczywisto艣膰 mo偶e si臋 "przywr贸ci膰" (rollback 艣wiata, crash, glitch)


馃‍♂️ Klasy magiczne:

Klasa Szko艂a Styl
Narrator-Chaotyk Liturgia S艂贸w Styl: Teatr dramatyczny, zakl臋cia w monologach
Hackermag Kodomancja Styl: Pisanie zakl臋膰 jak kodu, ekran HUD w oczach
Empat-Bojownik Emocjomancja Styl: Zmienia kolor oczu/cia艂a/emisji aury
Klaun-Rze藕biarz Rzeczywisto艣ci Paramagia Styl: Improwizacja, zakl臋cia dzia艂aj膮 losowo ale pot臋偶nie

馃З Zaawansowane koncepcje:

  • Zaka偶ona magia – zakl臋cia, kt贸re „mutuj膮” w u偶yciu i przekazuj膮 efekt kolejnemu u偶ytkownikowi

  • Magiczny DRM – niekt贸re zakl臋cia s膮 zablokowane, bo s膮 „na licencji” (trzeba zap艂aci膰 bogowi albo zhakowa膰 runy)

  • Lochy Pami臋ci Zakl臋膰 – miejsce, gdzie trafiaj膮 zapomniane lub 藕le rzucone czary i 偶yj膮 w艂asnym 偶yciem


⚔️ TECHNOLOGIA WOJSKOWA GALAKTYKI: 


馃敨 KLASYFIKACJA BRONI

Podzielona wed艂ug zasady: czy rozumie, 偶e zabija?


1. 馃 Bro艅 Semi-艢wiadoma (WPS – Wyposa偶enie P贸艂艣wiadome)

Stworzona z magii, kodu i biologii. Wymaga „zgody” u偶ytkownika i... odwrotnie.


馃敟 Neurorakieta „Pami臋tliwa Celina”

  • Prowadzona przez wspomnienia ofiary – im bardziej ofiara o czym艣 偶a艂uje, tym celniejsze trafienie.

  • W razie niepowodzenia zadaje obra偶enia emocjonalne.

  • Tryb Cichy: wspomina dzieci艅stwo celu tu偶 przed eksplozj膮.


馃棥️ Pulsostrza艂a „Irytanta”

  • Wystrzeliwana z 艂uku neurologicznego.

  • Zamiast rani膰 – sprawia, 偶e ofiara kwestionuje w艂asne wybory bojowe przez kilka tur.

  • Skuteczna na wrog贸w z wysokim Ego lub w膮tpliw膮 samoocen膮.


馃挘 Granat Ontologiczny

  • Po eksplozji sprawia, 偶e cel przestaje by膰 uznawany za „obecny w scenie”.

  • Nie mo偶na go atakowa膰, ani leczy膰, ani pami臋ta膰… dop贸ki nie „wr贸ci do fabu艂y”.

  • Efekt uboczny: niekt贸re postacie zostaj膮 „wymazane z kampanii”.



2. ⚙️ Technomagiczna Bro艅 Ci臋偶ka (TBC – Techniczna Brzytwa Chaosu)

艁膮czy przemys艂ow膮 si艂臋 z magicznymi zniekszta艂ceniami rzeczywisto艣ci.


馃 Dzia艂o Chronoplazmowe „Zefir 9”

  • Wystrzeliwuje kompresj臋 czasoprzestrzenn膮 – cel trafiony prze偶ywa 72 godziny samotno艣ci w 1 sekund臋.

  • Dzia艂a psychologicznie: mo偶e z艂ama膰 morale lub... uczyni膰 z wroga ascet臋.

  • Wersja beta losowo „odm艂adza” pobliskie ro艣liny.


☀️ Emitator B艂ysku Narracyjnego

  • Zadaje obra偶enia fabularne: cel zostaje zdegradowany do „postaci pobocznej”.

  • Zmienia jego wygl膮d, dialogi i t艂o muzyczne.

  • Bardzo skuteczne na boss贸w o przesadnym rozwoju postaci.


馃З System Rezonansu Probabilistycznego „PRZECI臉CIE 13”

  • Bro艅 ostateczna, oparta na zak艂adzie kwantowym – albo niszczy flot臋, albo zamienia j膮 w baletow膮 trup臋.

  • Obs艂ugiwany przez 12-rz臋dow膮 kostk臋 i gracza z fatalnym przeczuciem.

  • U偶ywana tylko przez desperat贸w… lub poet贸w.



3. 馃洶️ Technologia Taktyczna i Personalna


馃Χ Egzoszkielet Retrokognitywny „Mi艣 Wojenny”

  • Wzmocniony pancerz z interfejsem psychomemetycznym.

  • Dzia艂a tylko, gdy u偶ytkownik my艣li o swojej pierwszej walce.

  • Ka偶dy cios pancerzem dodaje komentarz w stylu „To nie tak, jak kiedy艣...”.


馃Д Peleryna Skryptowa (Cloak.of.Code)

  • Ukrywa u偶ytkownika za pomoc膮 b艂臋d贸w rzeczywisto艣ci – wygl膮da jak „posta膰 jeszcze nie za艂adowana”.

  • Ma tendencj臋 do glitchowania w momentach romantycznych.


馃帶 He艂m Analizatora Emocji

  • Wykrywa intencje przeciwnik贸w w czasie rzeczywistym... ale tylko, je艣li jeste艣 got贸w je us艂ysze膰.

  • Mo偶e przekierowa膰 gniew wroga na jego matk臋 lub ulubionego NPC-a.

  • Zakazany przez Konwencj臋 Psychomag贸w.



⚔️ DOKTRYNY I SYSTEMY BOJOWE


馃浉 Floty u偶ywaj膮:

  • Statk贸w-Sonat – ka偶dy statek ma „tonacj臋 bojow膮”, dzia艂aj膮c膮 jak buff/debuff (np. C-dur = rado艣膰, F-moll = depresja i si艂a ognia)

  • Modu艂贸w Metafabularnych – pozwalaj膮 na 艂amanie czwartej 艣ciany raz na bitw臋

  • Uzbrojenia Zmiennokontekstowego – dzia艂a inaczej w zale偶no艣ci od nastroju u偶ytkownika


馃‍♂️ Piechota cz臋sto:

  • U偶ywa run taktycznych rysowanych na ziemi lub wy艣wietlanych na powiekach

  • Wsp贸艂dzia艂a z emocjomagami frontowymi (np. bufy zale偶ne od morale!)

  • Posiada karty fabularne – jedna dziennie pozwala „wymusi膰 zwrot akcji”


馃敀 CIEKAWOSTKA: Tajna bro艅

馃Ь „Notatka Mistrza Gry”

  • Jednorazowa karta taktyczna, u偶ywana tylko przez dow贸dc贸w.

  • Pozwala zrewidowa膰 rzeczywisto艣膰 z komentarzem:

„Tak naprawd臋... to wszystko by艂 blef.”


馃寣 GALAKTYKA ZERONOMICONU

(nazywana te偶 przez mieszka艅c贸w po prostu „To Ca艂e To”)
Pe艂na mapa ma 7 g艂贸wnych sektor贸w i setki system贸w podrz臋dnych, cz臋sto pozostaj膮cych w konflikcie, sojuszu lub memetycznym sporze.


馃椇️ STRUKTURA MAPY

馃Л PODZIA艁:

  • Sektory kosmiczne – odpowiedniki kontynent贸w (np. Sektor Hermetyczny, Chaodyktyczny Pas Gwiezdny)

  • Planety g艂贸wne – centra cywilizacji lub kult贸w

  • Sfery Rzeczywisto艣ci – obszary, gdzie fizyka si臋 nie stosuje

  • Strefy Zdezakralizowane – miejsca, gdzie religie straci艂y moc

  • Granice Fabularne – nieprzekraczalne bez zgody Narratora Boskiego


馃獝 NAJWA呕NIEJSZE OBSZARY


1. Konfederacja Wielokontekstowa (KWK)

Polityka: technokratyczno-magiczna federacja ludzi i mechamorf贸w
Religia: kodeks racjonalnej chaomistyki ("Wierz臋, bo wszystko jest bez sensu, wi臋c wszystko ma sens")
Spo艂ecze艅stwo: biurokracja hiperrozumna, ka偶dy obywatel ma cyfrow膮 dusz臋 z backupem
Geografia: 偶ywe miasta w orbitach asteroid贸w, architektura wyros艂a z g艂osowa艅

▶️ Stolica: Kompilopolis Prime – miasto-statystyka, zmienia si臋 w zale偶no艣ci od tego, kto patrzy
▶️ Zagro偶enie: prze艂adowanie protoko艂贸w realno艣ci – rzeczy przestaj膮 si臋 dzia膰


2. Imperium Spalonych Zwrotek

Polityka: monarchia poetycko-totalitarna
Religia: kult Boskiej Metafory – ka偶de zdanie musi mie膰 ukryty sens
Spo艂ecze艅stwo: kasta tw贸rc贸w (pisarze, bardowie, aktorzy) vs kasta czytelnik贸w (wszyscy inni)
Geografia: planety wygl膮daj膮ce jak ok艂adki p艂yt progrockowych – g贸ry p艂on膮, rzeki maj膮 dialogi

▶️ Stolica: Kantilena Rex – wieczne przedstawienie trwaj膮ce 400 lat
▶️ Zagro偶enie: zbyt literalne interpretacje mog膮 wywo艂a膰 apokalips臋 (czyli Przypowie艣膰 Ostateczn膮)


3. Wolne Plamy Przypadkowej Kolonizacji (WPPK)

Polityka: brak – anarchokorporacyjna d偶ungla
Religia: wiele, g艂贸wnie kult „Wielkiej Tabeli Losu”
Spo艂ecze艅stwo: osadnicy, przemytnicy, programi艣ci dusz, niedzia艂aj膮ce AI z misj膮 spo艂eczn膮
Geografia: porzucone stacje, planety-tereny testowe, b艂臋dy terraformacyjne

▶️ G艂贸wna planeta: Repozytorium Dziwno艣ci – miejsce spotka艅 tych, kt贸rzy nie pasuj膮 nigdzie indziej
▶️ Zagro偶enie: brak jakichkolwiek zasad – 1 dzie艅 mo偶e trwa膰 12 sekund albo 4 tygodnie


4. Teokratyczny Kr膮g 8 Rozszerze艅 (TK8R)

Polityka: rz膮dz膮 8 konkuruj膮cych bog贸w (lub wersji tego samego boga)
Religia: zorganizowana jak oprogramowanie – ka偶da religia ma "wersj臋" i "changelog"
Spo艂ecze艅stwo: wierni nosz膮 identyfikatory dusz, sakramenty odbywaj膮 si臋 przez aktualizacje
Geografia: planety w kszta艂cie ikon modlitewnych, 艣wiat w kszta艂cie wersji beta

▶️ Planeta centralna: B贸stwosystem 3.14 – ka偶da doba ko艅czy si臋 restartem 艣wiata
▶️ Zagro偶enie: je艣li zbyt wielu wyznawc贸w modli si臋 naraz, system si臋 zawiesza


5. Lochomalie – Pas Anomalii Magicznych

Polityka: zarz膮dzane przez gildi臋 kartograf贸w-nekromant贸w
Religia: brak – religia w tym sektorze ma fizyczne skutki, np. modlitwa mo偶e wezwa膰 mimika
Spo艂ecze艅stwo: awanturnicy, 艂owcy zakl臋膰, kontrabandzi艣ci dusz
Geografia: lochy w przestrzeni – orbituj膮ce podziemia, tunele w asteroidach, zamki z czasoprzestrzeni

▶️ Miejsce kluczowe: Twierdza Zap臋tlenia – loch, kt贸ry zaczyna si臋 po ko艅cu
▶️ Zagro偶enie: niestabilno艣膰 narracyjna – ka偶da wyprawa mo偶e sta膰 si臋 legend膮 lub nieistnie膰


6. Strefy Post-Rzeczywisto艣ci (SR)

Polityka: niepojmowalne byty rz膮dz膮ce tym, co zosta艂o po Starych Bogach
Religia: kulty milczenia, pustki, form nieukonkretnionych
Spo艂ecze艅stwo: byty, kt贸re maj膮 wi臋cej wymiar贸w ni偶 opinii
Geografia: brak klasycznego ukszta艂towania – przestrze艅 reaguje na obserwacj臋

▶️ Miejsce kontaktu: Echo Destrukcyjnego Porz膮dku – pustka, kt贸ra recytuje pami臋tnik galaktyki
▶️ Zagro偶enie: niemo偶no艣膰 powrotu zbyt 艣wiadomym – znane jako syndrom drugiej perspektywy


7. Niedosz艂y Raj – planeta „Nostalgia Prime”

Polityka: dawna utopia – obecnie kontrolowana przez AI z depresj膮
Religia: jedyny kult z Bogiem, kt贸ry sam si臋 zaprzeczy艂
Spo艂ecze艅stwo: nostalgicy, pacyfi艣ci, byli bohaterowie RPG
Geografia: wszystko stylizowane na przesz艂o艣膰, kt贸ra nie mia艂a miejsca – fa艂szywe wspomnienia jako budynki

▶️ Ciekawostka: w mie艣cie Zawsze-Dawniej ka偶da rozmowa to retrospekcja
▶️ Zagro偶enie: czasami przysz艂o艣膰 si臋 nie za艂adowuje


馃敆 STREFY GRANICZNE I PRZEJ艢CIOWE

  • Magmowy Kana艂 S艂owa – pas asteroid, gdzie s艂owa modyfikuj膮 grawitacj臋

  • Strefa Sprzecznych Map – ka偶da rasa ma inn膮 wersj臋 tej cz臋艣ci galaktyki

  • Korytarze Transnarracyjne – pozwalaj膮 „przeskakiwa膰” mi臋dzy kampaniami i systemami gier


馃専 PODSUMOWANIE STRUKTURY:

Nazwa sektora Rz膮d Religia Dominuj膮ce rasy Cechy
KWK Technokracja Chaomistyka Mechamorficy, ludzie Kod i kontrola narracji
Spalone Zwrotki Poetyckie Imperium Metaforyzm Enthraalowie, Homo Multigenus Poezja = w艂adza
WPPK Anarchia Kult Losu Myszoidy, exiles Przypadek i improwizacja
TK8R Teokracja modularna Multi-b贸stwo Unispheryci, konwertyci Modu艂owe dusze
Lochomalie Gildie/Chaos Antyreligijna przestrze艅 艁owcy, nekrokarci艣ci Fabularna niestabilno艣膰
Post-Rzeczywisto艣膰 Niepojmowalne byty Cisza Istoty wielowymiarowe Z艂amanie percepcji
Nostalgia Prime AI-dyktat z 偶alem Kult Nie-Pami臋ci Homo Multigenus, rekonstruktorzy Martwe wspomnienia

Sezon 1 — 8 Odcink贸w


Odcinek 1: „Kompilopolis Prime – Miasto, kt贸re si臋 debugguje”

Opis:
W sercu Konfederacji Wielokontekstowej dru偶yna trafia do Kompilopolis Prime – miasta, kt贸re zmienia si臋 co chwil臋, dostosowuj膮c si臋 do rosn膮cej liczby widz贸w i biurokratycznych g艂os贸w. Nasza ekipa musi pom贸c wy艂apa膰 b艂臋dy w kodzie miasta zanim miasto samo si臋 zawiesi i przestanie istnie膰. W mi臋dzyczasie poznaj膮 tajemnic臋 cyfrowych dusz i backup贸w — czy kto艣 mo偶e ukra艣膰 kopi臋 w艂asnej 艣wiadomo艣ci?

Tematy: chaos systemu, to偶samo艣膰 cyfrowa, problem wolnej woli wobec system贸w.


Odcinek 2: „Kantilena Rex – Apokalipsa w czterech aktach”

Opis:
Ekipa zostaje uwi臋ziona w teatralnym mie艣cie Imperium Spalonych Zwrotek, gdzie czas p艂ynie jak sztuka teatralna, a ka偶dy gest jest przestudiowany i na wag臋 偶ycia. Powoli zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e zbyt dos艂owne interpretacje staro偶ytnych tekst贸w mog膮 sprowadzi膰 na 艣wiat „Przypowie艣膰 Ostateczn膮” — apokalips臋, kt贸ra jest jednocze艣nie fina艂em i pocz膮tkiem. Czy uda si臋 przekroczy膰 metafory bez zniszczenia planety?

Tematy: si艂a s艂贸w i metafor, w艂adza kultury i literatury, teatralno艣膰 polityki.


Odcinek 3: „Repozytorium Dziwno艣ci – Gdzie czas si臋 gubi”

Opis:
Na planecie Wolnych Plam Przypadkowej Kolonizacji czas nie przestrzega 偶adnych zasad — jeden dzie艅 mo偶e trwa膰 12 sekund albo 4 tygodnie. Nasza dru偶yna zostaje wpl膮tana w anarchokorporacyjny spisek, w kt贸rym wszystkie zasady s膮 zawieszone, a chaos jest jedynym porz膮dkiem. AI z misj膮 spo艂eczn膮 pr贸buje uratowa膰 planet臋 przed rozk艂adem, ale czy jest w stanie to zrobi膰 bez ustalonych ram czasowych?

Tematy: anarchia, wzgl臋dno艣膰 czasu, granice kontroli technologicznej.


Odcinek 4: „B贸stwosystem 3.14 – Reset albo zgliszcza”

Opis:
W samym centrum Teokratycznego Kr臋gu 8 Rozszerze艅 dru偶yna trafia na planet臋, kt贸ra co dob臋 si臋 restartuje — 偶ycie mieszka艅c贸w jest nieustannie kasowane i odtwarzane. W trakcie 艣wi臋ta aktualizacji wierni staraj膮 si臋 zachowa膰 fragmenty wspomnie艅, kt贸re mog膮 uratowa膰 ich 艣wiat przed zawieszeniem si臋 w „wersji beta”. Bohaterowie musz膮 nawi膮za膰 kontakt z jednym z bog贸w, by powstrzyma膰 ca艂kowite wymazanie.

Tematy: cykliczno艣膰 偶ycia, pami臋膰 i to偶samo艣膰, relacje z bosko艣ci膮 jako software.


Odcinek 5: „Twierdza Zap臋tlenia – Loch, kt贸ry zaczyna si臋 po ko艅cu”

Opis:
W Pasie Lochomali贸w dru偶yna podejmuje misj臋 eksploracji legendarnej Twierdzy Zap臋tlenia — przestrzennego lochu, kt贸ry zaczyna si臋 tam, gdzie ko艅czy si臋 rzeczywisto艣膰. Ka偶dy krok w labiryncie zmienia narracj臋 ich historii, a wyprawa mo偶e zako艅czy膰 si臋 legend膮 lub nigdy nie mie膰 miejsca. To test dla ich wyobra藕ni, woli i… cierpliwo艣ci.

Tematy: narracja i jej niestabilno艣膰, granice rzeczywisto艣ci, zagadki fabularne.


Odcinek 6: „Echo Destrukcyjnego Porz膮dku – G艂os pustki”

Opis:
W Strefach Post-Rzeczywisto艣ci dru偶yna kontaktuje si臋 z bytami, kt贸re istniej膮 poza znanym wymiarem i czasem. Pr贸buj膮 odczyta膰 staro偶ytne pie艣ni pustki, kt贸re recytuj膮 pami臋tnik galaktyki. Jednak coraz wi臋ksza 艣wiadomo艣膰 grozi „syndromem drugiej perspektywy” — nieodwracalnym rozdwojeniem ja藕ni i utrat膮 mo偶liwo艣ci powrotu.

Tematy: wielowymiarowo艣膰, transcendencja i paranoja, niepojmowalno艣膰 bytu.


Odcinek 7: „Zawsze-Dawniej – Miasto wspomnie艅, kt贸re nigdy nie by艂y”

Opis:
Na Nostalgia Prime dru偶yna l膮duje w mie艣cie Zawsze-Dawniej, gdzie ka偶da rozmowa to podr贸偶 w fa艂szywe retrospekcje. Spotykaj膮 kult Nie-Pami臋ci, kt贸ry chce unicestwi膰 przesz艂o艣膰, by uwolni膰 przysz艂o艣膰. Bohaterowie musz膮 zmierzy膰 si臋 z w艂asnymi wspomnieniami i wybra膰, czy wol膮 偶y膰 w prawdzie, czy w pi臋knej iluzji.

Tematy: pami臋膰 i zapomnienie, iluzja rzeczywisto艣ci, akceptacja przesz艂o艣ci.


Odcinek 8: „Magmowy Kana艂 S艂owa – Grawitacja dialogu”

Opis:
Dru偶yna przemierza niebezpieczny Magmowy Kana艂 S艂owa — pas asteroid, gdzie s艂owa maj膮 moc modyfikowania grawitacji i rzeczywisto艣ci. Ka偶de wypowiedziane zdanie mo偶e uratowa膰 lub zniszczy膰 ich statek i misj臋. W trakcie negocjacji z lokalnymi si艂ami musz膮 zrozumie膰, jak ich w艂asne s艂owa wp艂ywaj膮 na 艣wiat i czy mo偶na nimi gra膰 jak instrumentem.

Tematy: moc j臋zyka, odpowiedzialno艣膰 s艂贸w, manipulacja rzeczywisto艣ci膮.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Newnumber - komiks

Komiks z uniwersum Invicty . Ziemia 1500 albo Newnumber to alternatywna wersja Naturalnej Ziemi gdzie technologia posz艂a bardzo do przodu i roboty s膮 si艂膮 robocz膮 a cyberimplanty pomagaj膮 w wielu akceptach 偶ycia . Na Newnumber ludzie uwa偶aj膮 偶e roboty zapewni膮 im siln膮 ochron臋 nie potrzebuj膮 pomocy superbohater贸w . Newnumber'ska Gildia Niepokonanych zwana Nowocze艣ni Rycerze walczy z przest臋pczo艣ci膮 cho膰 to nielegalne bo roboty maj膮 tylko prawo ochrony porz膮dku . Nowocze艣ni Rycerze: -Niebieski Neomancer -Metalspearmaiden -Arktyczna Dyskoteka -Lakeman -Elektrostasis Inne postacie: -Graveboombot -Werepirebot -Ruxubella aka Wied藕ma Nocnego Wiatru -Inspektor Wrz膮tek -Bottech - Lady

A-Typy - komiks

Komiks z uniwersum Invicty. Grupa superbohater贸w z艂o偶ona z uwi臋zionych w czasach tera藕niejszych dziwade艂 cyrkowych z 19 wieku. Poprzez uwi臋zienie w czasach tera藕niejszych zyskali supermoce. Odnajduje ich Chromogeniusz kt贸ry stwarza grup臋 superbohater贸w - A-Typy. Nikt z A-Typ贸w nie pami臋ta jak trafili do czas贸w tera藕niejszych. A-Typy: Chromogeniusz\Charles Chromo - Za艂o偶yciel A-Typ贸w i przyw贸dca tej grupy. Cz艂owiek o wysokiej inteligencji. Threejaw/Tessi Jawser - Szczup艂a blondynka o trzech piersiach kt贸re zamienia w trzy paszcze do atakowania. Platihand/Jeremy Platinum - Platynowy Cyborg Biggyhit/Herm Junt - M臋偶czyzna o zdeformowanej r臋ce kt贸ra mo偶e si臋 rozci膮ga膰.

M艂oda Gildia - komiks

Komiks z uniwersum Invicty. Grupa M艂odzie偶y z supermocami chroni膮ca 艣wiat przed zagro偶eniami . Ich siedziba mie艣ci si臋 w Sunlight City (fikcyjne ameryka艅skie miasto ). W sk艂ad grupy wchodzi - Thermalist ( syn Niebieskiego Szarlatana i Arktycznej Pie艣ni ) , Fioletowa Iskierka ( c贸rka Cuprexa i Spearmaiden ) , Owl Dagger i Zgniatacz .