馃敟 Og贸lny opis 艣wiata:
GruzoPolis to zdeformowana rzeczywisto艣膰 po Wielkiej Wojnie Ostatecznej, kt贸ra by艂a wynikiem idiotycznych decyzji sztucznie inteligentnych rz膮d贸w – z艂o偶onych z memicznych algorytm贸w politycznych i korporacyjnych duch贸w przesz艂o艣ci. 艢wiat zosta艂 podzielony na kieszonkowe biosfery, dryfuj膮ce w bezkresnej pustce pe艂nej lewituj膮cych ruin. Ka偶da biosfera to mikrokosmos o innym klimacie, kulturze i stopniu zdegenerowania. Technologia i magia splataj膮 si臋 ze sob膮 w niezrozumia艂y, groteskowy spos贸b.
-
Frakcje s膮 z艂o偶one z genetycznie zmodyfikowanych, hiperinteligentnych robali, 艣limak贸w, krab贸w i innych stworze艅, kt贸re zachowa艂y wojskowe maniery, ale rozwin臋艂y kompletnie absurdalne filozofie.
-
Bronie s膮 komicznie destrukcyjne: „U艣miechni臋ta Bomba Matka”, „Rzucany Babci膮 Granat” albo „Kwarantanna Totalna” (tworzy bio-os艂on臋 odcinaj膮c膮 teren od rzeczywisto艣ci).
Miasta takie jak Raptornik – podziemne enklawy zbudowane w cia艂ach martwych tytan贸w, gdzie dawne elity stworzy艂y utopie oparte na genetycznym egoizmie i narkotycznej transcendencji (spo偶ywaj膮c NeuroZup臋 — substancj臋 umo偶liwiaj膮c膮 widzenie przysz艂o艣ci, ale tylko sprzed tygodnia).
-
Wsz臋dzie unosi si臋 dekadencka atmosfera przesz艂ej 艣wietno艣ci, upadku, oraz „kultu postludzkiego pi臋kna”.
-
Relikty dawnego 艣wiata – automat z proz膮 Dostojewskiego, telewizyjne mutanty, kult totalnego recyklingu, sprz臋ty domowe o osobowo艣ciach wojskowych.
-
Eksploracja ruin i walka z wynaturzonymi formami 偶ycia lub spo艂ecze艅stwami powsta艂ymi w bunkrach, kt贸re ewoluowa艂y w dziwaczne mikronarody (np. „Republika Kartofla”).
-
Miasta zbudowane z j臋zyk贸w umar艂ych bog贸w, kt贸re przemawiaj膮 przez sen.
-
Krajobrazy zmieniaj膮 si臋 w zale偶no艣ci od emocji zbiorowych.
-
Czas jest elastyczny, mo偶liwy do handlu lub podrabiania.
-
艢wi臋ta korporacja handluje snem, a umowy s膮 zapiecz臋towane 艂zami z klonowanych dzieci.
-
Brak rozr贸偶nienia mi臋dzy technologi膮 a organizmem biologicznym – np. chodz膮ce domy, samob贸jcze drzewa produkuj膮ce amunicj臋.
馃 Frakcje i ideologie:
-
Kolektyw Glist Komandor贸w – potomkowie wojennych robak贸w, 偶yj膮 wed艂ug Kodeksu 艢miesznego Zniszczenia.
-
Syndykat Widmowych Architekt贸w – tworz膮 nowe rzeczywisto艣ci z resztek sn贸w, ukrywaj膮c si臋 w wymiarze wstydliwych wspomnie艅.
-
Ch贸ralni – zmutowani kaznodzieje, kt贸rzy przemawiaj膮 tylko przez ch贸ralne 艣piewy, zara偶aj膮c ca艂e miasta jedn膮 ide膮 naraz.
-
Grzybowi Suwerenowie – rasa symbiotycznych grzyboid贸w, tworz膮cych kolektywn膮 艣wiadomo艣膰 i walcz膮cych o estetyczne ujednolicenie biosfery.
-
Techno-Poganie Kodu – czcz膮 bugi jako 艣wi臋te objawienia i pr贸buj膮 przepisa膰 rzeczywisto艣膰 za pomoc膮 j臋zyk贸w programowania mistycznego.
馃幉 Mo偶liwo艣ci narracyjne:
-
Eksploracja surrealistycznych ekosystem贸w, gdzie ka偶da decyzja gracza/bohatera wp艂ywa na „wewn臋trzny algorytm 艣wiata”.
-
Konflikty mi臋dzy chaotycznymi frakcjami, ka偶da z w艂asnym, dziwacznym spojrzeniem na „prawdziwe dziedzictwo ludzko艣ci”.
馃敭 SYSTEM MAGII: „Skaza” (znana te偶 jako: BUGIA, KODRUKTURA, ZNIECZYSTYFIKACJA)
馃К Zasada dzia艂ania:
Magia to efekt p臋kni臋膰 w rzeczywisto艣ci – powsta艂ych po awarii Praw Naturalnych podczas Wielkiej Wojny. Ka偶dy, kto posiada odpowiedni organ (naturalny, przeszczepiony lub wymy艣lony), mo偶e wp艂ywa膰 na Skaz臋 – czyli interfejs rzeczywisto艣ci, kt贸ry mo偶na hakowa膰, korumpowa膰, przeci膮偶a膰 lub kompilowa膰 do nowych form.
馃И 殴r贸d艂a mocy (Skazy):
-
Neuroglify – biologiczne runy wszczepiane w m贸zg, koduj膮ce zakl臋cia jako b艂臋dy poznawcze.
-
Zmutowane IDE (Interfejsy Do艣wiadczania Energii) – stare konsole lub cyber-totemy, przez kt贸re u偶ytkownik „programuje rzeczywisto艣膰”.
-
Czarne Biblioteki – ksi膮偶ki, kt贸re pisz膮 si臋 same, odczytywane przez zamkni臋te oczy.
-
Relikty Czasu B艂臋dnego – obiekty z przysz艂o艣ci, kt贸ra si臋 nie wydarzy艂a, ale ju偶 odciska wp艂yw.
-
Sk贸ry Bog贸w – organiczne mapy/fragmenty dawnych byt贸w, kt贸re „czytane” emituj膮 efekty magiczne.
⚠️ Mechanika i Ryzyko:
Magia opiera si臋 na konstrukcji i zak艂贸caniu “Ci膮g贸w Zjawiskowych” – czyli rzeczywisto艣ci w czasie rzeczywistym.
-
Ka偶de zakl臋cie to komenda (np.
/summon.corpus@void
,/overwrite.mind(identity)
,/shift.terrain|90deg.left
) -
Czaruj膮cy rzuca „komend臋” w specjalnej formie (艣piewanej, rze藕bionej, wy艣nionej lub wyrysowanej).
-
Zawsze istnieje szansa wyst膮pienia “MAG-GLITCHA”, czyli efektu ubocznego:
-
zakl臋cie si臋 zap臋tla (np. przeciwnik umiera 700 razy)
-
zmienia adresata (leczy wroga, zabija rzucaj膮cego)
-
wp艂ywa na czas (np. zakl臋cie dzia艂a, ale za 3 tygodnie)
-
manifestuje co艣 losowego, np. smutn膮 replik臋 w艂asnego cienia
-
馃敡 Szko艂y Magii (Typy Skaz):
Szko艂a | Opis | Przyk艂ad zakl臋cia |
---|---|---|
Rezonancja | D藕wi臋ki i rytmy manipuluj膮ce rzeczywisto艣ci膮 | instru.ego(dissonance_major) – wywo艂uje dysonans w duszy ofiary |
Kompilacja | Magia programistyczna, oparta na modyfikacji kodu 艣wiata | if(enemy): delete.soul(); |
Zepsucie | Korumpowanie materii, umys艂u, wspomnie艅 | mutate.object(flesh=>mirror) |
Sennoprawstwo | Operowanie na jawie, snach i p贸艂jawie | dream.breach(location::Vault-Echo) |
Symbiontyzm | Tworzenie magicznych relacji mi臋dzy organizmami a przestrzeni膮 | link(user,city).sync() |
Glitchomancja | U偶ywanie bug贸w jako efekt贸w | loop.explode(enemy,4x) – ofiara eksploduje cztery razy pod rz膮d |
馃拃 Cena za moc:
Im wi臋cej Skazy u偶ywasz, tym bardziej zanikaj膮 granice mi臋dzy tob膮 a 艣wiatem. Pojawiaj膮 si臋 efekty trwa艂e:
-
Zatracenie w艂asnej to偶samo艣ci.
-
Splatanie z nieznanymi wymiarami (np. twoje oczy s膮 teraz portalami do innego czasu).
-
„Zerwanie z kodem rzeczywisto艣ci” – stajesz si臋 Bytem Nienazwanym (w praktyce: boss fabularny).
馃敨 BRONIE:
1. Babcia Apokalipsa™
-
Opis: Miotacz postaci starszej kobiety z futrzakiem, kt贸ra rzuca wybuchowe komentarze i granaty z wn臋trza torebki.
-
Efekt: Eksploduje w serii fal pasywno-agresywnego ognia i emocjonalnych obra偶e艅.
-
Dodatkowe dzia艂anie: Ofiary przez 3 tury maj膮 halucynacje rodzinnych obiad贸w i l臋k przed dziedziczeniem.
2. Skrytop臋d
-
Opis: Bro艅 biologiczna – ma艂a larwa przyczepiana do d艂oni, kt贸ra pluje kwasem, ogniem albo argumentami filozoficznymi.
-
Efekt: Zale偶nie od karmienia (cukier, ironia, agresja) zmienia typ obra偶e艅.
-
Zagro偶enie: Po 12 u偶yciach pr贸buje przej膮膰 kontrol臋 nad r臋k膮.
3. T艂umobomby™
-
Opis: Granaty, kt贸re nie wybuchaj膮, tylko materializuj膮 g艂o艣no krzycz膮cy t艂um, komentuj膮cy ka偶d膮 akcj臋 ofiary.
-
Efekt: Dezorientacja, spadek morale, czasem samodestrukcja.
-
Tryb alternatywny: „Cancel Burst” – t艂um dos艂ownie anuluje przeciwnika z istnienia.
4. Krytyk Literacki Mk. II
-
Opis: Karabin, kt贸ry nie strzela kulami, lecz krytycznymi recenzjami osobowo艣ci przeciwnika.
-
Efekt: Redukuje wol臋 walki, zmienia 艣wiatopogl膮d, mo偶e doprowadzi膰 do egzystencjalnego wycofania.
-
Tryb alternatywny: Tryb "szyderczy esej".
5. Flet Masowego Ra偶enia
-
Opis: Instrument, kt贸ry wywo艂uje silne reakcje psychoakustyczne.
-
Efekt: Zale偶nie od melodii: panika, trans, fizyczna destrukcja.
-
Limit: Muzyk nie mo偶e by膰 艣wiadomy w艂asnej 艣mierci (inaczej flet cichnie).
馃洜️ GAD呕ETY:
1. Kieszonkowy Reset 艢wiata™
-
Opis: Malutki przycisk z napisem „Nie teraz…”, umieszczony w pude艂ku po zapa艂kach.
-
Dzia艂anie: Na chwil臋 „zawiesza” rzeczywisto艣膰 – pauzuje czas, zmienia sytuacj臋 na losow膮 alternatyw臋.
-
Ograniczenie: U偶ytkownik nigdy nie mo偶e go u偶y膰 dwa razy w tej samej rzeczywisto艣ci.
2. Filtr Osobowo艣ciowy™
-
Opis: Maska z projektorem, pozwalaj膮ca udawa膰 kogo艣 innego – fizycznie, g艂osowo i magicznie.
-
Dzia艂anie: Kopiuje osobowo艣膰 zmar艂ej postaci (lub 偶ywej, je艣li dostarczy si臋 jej paznokcia).
-
Zagro偶enie: Po godzinie filtr zaczyna przejmowa膰 nosiciela.
3. W臋druj膮ca Torba Taktyczna
-
Opis: Plecak o w艂asnej woli – zmienia rozmiar, kszta艂t i zawarto艣膰 w zale偶no艣ci od sytuacji.
-
Zdolno艣ci specjalne:
-
Mo偶e „po偶re膰” nieprzyjaciela (1/dzie艅)
-
Czasem odmawia wsp贸艂pracy z okre艣lonymi frakcjami
-
4. Telefon do Przesz艂o艣ci
-
Opis: Aparat telefoniczny, kt贸rym mo偶na zadzwoni膰 do w艂asnego „ja” sprzed X minut/godzin/dni.
-
Efekt: Mo偶na uzyska膰 wskaz贸wk臋, podpowied藕… lub wywo艂a膰 paradoks (czemu X nie powiedzia艂 X?).
-
Cena: Ka偶de u偶ycie odcina cz臋艣膰 wspomnie艅.
5. MirroKombinezon™
-
Opis: Ubi贸r z nanomateria艂u, kt贸ry dostosowuje si臋 do otoczenia… i ludzi wok贸艂.
-
Dzia艂anie: Kopiuje umiej臋tno艣ci ostatniej osoby, z kt贸r膮 mia艂o si臋 kontakt wzrokowy.
-
Limit: Gubi w艂asn膮 form臋, je艣li kontakt trwa zbyt d艂ugo — u偶ytkownik staje si臋 „nikim”.
馃椇️ PLANSZE/MAPY
1. RZEKOME MIASTO “VERLOOP” (miasto-loch z pami臋ci)
"Zbudowane na wspomnieniach ludzi, kt贸rzy nigdy tam nie byli."
-
Typ: Miasto-loch / labirynt / paranoiczna urbanistyka
-
Styl: Brutalistyczne wie偶e z mi臋sa i szk艂a, ulice pe艂ne znak贸w prowadz膮cych donik膮d.
-
Cechy mechaniczne:
-
Zmienny uk艂ad — po ka偶dej rundzie/etapie losuj jedn膮 ulic臋 lub budynek, kt贸ry zmienia pozycj臋.
-
Echa pami臋ci — co jaki艣 czas pojawiaj膮 si臋 iluzje dawnych mieszka艅c贸w.
-
Dost臋pne frakcje: Ch贸ralni, Techno-Poganie, Cienie Administracji
"Zbudowane na wspomnieniach ludzi, kt贸rzy nigdy tam nie byli."
Typ: Miasto-loch / labirynt / paranoiczna urbanistyka
Styl: Brutalistyczne wie偶e z mi臋sa i szk艂a, ulice pe艂ne znak贸w prowadz膮cych donik膮d.
Cechy mechaniczne:
-
Zmienny uk艂ad — po ka偶dej rundzie/etapie losuj jedn膮 ulic臋 lub budynek, kt贸ry zmienia pozycj臋.
-
Echa pami臋ci — co jaki艣 czas pojawiaj膮 si臋 iluzje dawnych mieszka艅c贸w.
-
Dost臋pne frakcje: Ch贸ralni, Techno-Poganie, Cienie Administracji
2. KOPU艁A-KANTYNA “NEUROZUPIAK”
"Tutaj ka偶da potrawa wp艂ywa na czas, smak i to偶samo艣膰."
-
Typ: Arena / mapa taktyczna z obiektami interaktywnymi
-
Styl: L艣ni膮ca restauracja w stylu art-deco, dryfuj膮ca w pustce, gdzie kelnerzy s膮 biomechanicznymi psalmistami.
-
Cechy mechaniczne:
-
St贸艂 centralny – kto go zajmie, mo偶e rzuci膰 losowe zakl臋cie-jedzenie (np. zupa teleportacyjna).
-
Efekty da艅: Zmiana kierunku grawitacji, zmiana frakcji, podwojenie liczby ko艅czyn.
-
Zmienno艣膰 terenu: Pod艂ogi si臋 obracaj膮 co tur臋, zmieniaj膮c linie strza艂u i os艂ony.
"Tutaj ka偶da potrawa wp艂ywa na czas, smak i to偶samo艣膰."
Typ: Arena / mapa taktyczna z obiektami interaktywnymi
Styl: L艣ni膮ca restauracja w stylu art-deco, dryfuj膮ca w pustce, gdzie kelnerzy s膮 biomechanicznymi psalmistami.
Cechy mechaniczne:
-
St贸艂 centralny – kto go zajmie, mo偶e rzuci膰 losowe zakl臋cie-jedzenie (np. zupa teleportacyjna).
-
Efekty da艅: Zmiana kierunku grawitacji, zmiana frakcji, podwojenie liczby ko艅czyn.
-
Zmienno艣膰 terenu: Pod艂ogi si臋 obracaj膮 co tur臋, zmieniaj膮c linie strza艂u i os艂ony.
3. RUINY B艁臉DNEGO BUNKRA “Z艁膭CZ-47”
"Gdzie kod i stal zawar艂y pakt."
-
Typ: Teren podziemny / eksploracja z anomaliami
-
Styl: Kompleks zbudowany w stylu retro-futurystycznego koszmaru – konsole m贸wi膮ce staropolszczyzn膮, rury pe艂ne modlitw.
-
Cechy mechaniczne:
-
Terminale interaktywne – gracze mog膮 u偶ywa膰 terminali do manipulowania przestrzeni膮 (np. obracanie ca艂ych sekcji mapy).
-
Strefy b艂臋du – obszary o nieprzewidywalnych efektach (czas cofni臋ty, odwrotne sterowanie, dialog z samym sob膮).
-
Wrogowie: AI-kar艂y z przesz艂o艣ci, kt贸re chc膮 rozwi膮za膰 konflikt przez sudoku.
"Gdzie kod i stal zawar艂y pakt."
Typ: Teren podziemny / eksploracja z anomaliami
Styl: Kompleks zbudowany w stylu retro-futurystycznego koszmaru – konsole m贸wi膮ce staropolszczyzn膮, rury pe艂ne modlitw.
Cechy mechaniczne:
-
Terminale interaktywne – gracze mog膮 u偶ywa膰 terminali do manipulowania przestrzeni膮 (np. obracanie ca艂ych sekcji mapy).
-
Strefy b艂臋du – obszary o nieprzewidywalnych efektach (czas cofni臋ty, odwrotne sterowanie, dialog z samym sob膮).
-
Wrogowie: AI-kar艂y z przesz艂o艣ci, kt贸re chc膮 rozwi膮za膰 konflikt przez sudoku.
4. WZG脫RZE 艢PI膭CEGO BOGA
"Rze藕bione z nieznanej materii. Oddycha."
-
Typ: Otwarte pole bitwy z organicznym ukszta艂towaniem
-
Styl: Gigantyczna istota le偶膮ca w艣r贸d ruin – poro艣ni臋ta architektur膮 i 艣wi臋tym grzybem.
-
Cechy mechaniczne:
-
Ruchomy teren – cz臋艣ci cia艂a boga (palce, oczy, 偶ebra) mog膮 si臋 poruszy膰, powoduj膮c trz臋sienia, osuni臋cia i transformacje mapy.
-
Rytm serca boga – co 3 rundy emituje impuls (leczy, zabija lub uduchawia).
-
Strefy toksyczne: Grzybnia mutuj膮ca postaci lub zakrzywiaj膮ca ich postrzeganie mapy.
"Rze藕bione z nieznanej materii. Oddycha."
Typ: Otwarte pole bitwy z organicznym ukszta艂towaniem
Styl: Gigantyczna istota le偶膮ca w艣r贸d ruin – poro艣ni臋ta architektur膮 i 艣wi臋tym grzybem.
Cechy mechaniczne:
-
Ruchomy teren – cz臋艣ci cia艂a boga (palce, oczy, 偶ebra) mog膮 si臋 poruszy膰, powoduj膮c trz臋sienia, osuni臋cia i transformacje mapy.
-
Rytm serca boga – co 3 rundy emituje impuls (leczy, zabija lub uduchawia).
-
Strefy toksyczne: Grzybnia mutuj膮ca postaci lub zakrzywiaj膮ca ich postrzeganie mapy.
5. POCZTA Z KRAW臉DZI CZASU “ZEGAROSFERA”
"Tutaj list wys艂any wczoraj mo偶e zabi膰 ci臋 wczorajszym jutrem."
-
Typ: Interaktywna plansza logiczna / podr贸偶e w czasie
-
Styl: Zawieszona w pustce stacja pocztowa pe艂na wind, zegar贸w, ruroci膮g贸w i kurier贸w bez g艂贸w.
-
Cechy mechaniczne:
-
Skrzynki czasowe – mo偶na w nich zostawi膰 wiadomo艣ci/przedmioty, kt贸re pojawi膮 si臋 kilka tur p贸藕niej (albo wcze艣niej…).
-
Skoki czasowe – niekt贸re pola aktywuj膮 retroskok: przenosz膮 gracza do wersji mapy sprzed 3 tur.
-
Wrogowie: Fa艂szywi Kurierzy, kt贸rych nie by艂o, ale ju偶 s膮.
"Tutaj list wys艂any wczoraj mo偶e zabi膰 ci臋 wczorajszym jutrem."
Typ: Interaktywna plansza logiczna / podr贸偶e w czasie
Styl: Zawieszona w pustce stacja pocztowa pe艂na wind, zegar贸w, ruroci膮g贸w i kurier贸w bez g艂贸w.
Cechy mechaniczne:
-
Skrzynki czasowe – mo偶na w nich zostawi膰 wiadomo艣ci/przedmioty, kt贸re pojawi膮 si臋 kilka tur p贸藕niej (albo wcze艣niej…).
-
Skoki czasowe – niekt贸re pola aktywuj膮 retroskok: przenosz膮 gracza do wersji mapy sprzed 3 tur.
-
Wrogowie: Fa艂szywi Kurierzy, kt贸rych nie by艂o, ale ju偶 s膮.
馃攧 MAPY DYNAMICZNE – OPCJA LOSOWANIA
Je艣li chcesz losowe generowanie mapy w stylu “dziwnej taktycznej planszy bitewnej”, mog臋 przygotowa膰:
-
tabelki D100 (np. losowe segmenty mapy: “Organiczny most z z臋b贸w”, “Skacz膮ca rzeka 艣wiat艂a”, “Antygrawitacyjna 艣wi膮tynia echo”),
-
system modularny (hexowe kafle, kt贸rych uk艂ad tworzy surrealny teren),
-
tryb "Apokaliptyczny W膮偶" – mapa zmienia si臋 w trakcie gry, zjadaj膮c swoje ko艅ce.
Komentarze
Prze艣lij komentarz