Przejd藕 do g艂贸wnej zawarto艣ci

Chronobotanika


馃摵 SEZON 1: 

 (8 odcink贸w)




Fabu艂a g艂贸wna:



Do doliny Eyr pojawia si臋 milcz膮ca kobieta (Sennik), kt贸rej cia艂o porasta tajemniczy ogr贸d. Jej obecno艣膰 zak艂贸ca rytm przyrody i 偶ycia mieszka艅c贸w – czas przestaje p艂yn膮膰 normalnie. Ka偶dy, kto dotknie jej li艣cia, widzi nie swoje wspomnienia. Bohaterka nie zna swojej przesz艂o艣ci – ale pami臋taj膮 j膮 ro艣liny.



Tematy:



To偶samo艣膰 jako ogr贸d. Wina zakopana pod korzeniami. Pami臋膰 nieosobista.



Styl wizualny:



  • Mglista dolina przypominaj膮ca Islandi臋 lub Szkocj臋.
  • Ro艣liny poruszaj膮ce si臋 subtelnie w rytmie emocji.
  • Cia艂o Sennik jako „偶ywy zielnik”.




馃懃 Obsada g艂贸wna


Posta膰

Charakterystyka 

Sennik

Tajemnicza kobieta-ogr贸dek; p艂ynnie porusza si臋 mi臋dzy empati膮 a niepami臋ci膮. 

Elior

Starszy zielarz w dolinie, jej przewodnik; ojcowska figura. 

Nora

M艂oda samotna matka z doliny, nawi膮zuje wi臋藕 z Sennik; z przesz艂o艣ci膮. 

Miril

Dziecko Nor i sierota – pierwsze, kt贸re dotyka Sennik. 

Stra偶niczka 艁odygi

Istota ro艣linna spoza czasu, przewodniczka duchowa Sennik. 

Stra偶nik Rytmu (Efrem)

Antagonista-cz艂owiek, chroni rytm doliny „regeneruj膮c” czas mechanicznie. 





馃悏 Bestiariusz – magiczne stworzenia



  1. Czasoro艣l („Zeitblume”)
    – Delikatny kwiat, pojawiaj膮cy si臋 przy intensywnych emocjach czasowych; mieni si臋 kolorami i wydziela zapach wspomnie艅.
  2. Glitch‑Motyl („Moderran”)
    – Insekty o skrzyd艂ach podobnych do przerywaj膮cych si臋 obraz贸w; 偶ywi膮 si臋 zak艂贸ceniami czasu.
  3. Korzeniog艂os („Rhizophone”)
    – 呕ywy system podziemnych ro艣lin przypominaj膮cych instrument smyczkowy – wygrywaj膮 melodi臋 zapomnianych zdarze艅.
  4. Paj膮k‑Tkacz Czasu („Webweaver”)
    – Paj臋czyna formuje sie膰 wydarze艅 sprzed lat; ten, kto wejdzie w ni膮, widzi przysz艂o艣膰 jako paj臋czyn臋 mo偶liwych zdarze艅.
  5. Kr臋g艂odyga („Ringstem”)
    – Drzewo, z kt贸rej pnia wyrastaj膮 obr臋cze – ka偶dy pier艣cie艅 to zapisana chwila. Po usuni臋ciu pier艣cienia czas w dolinie na kilka dni si臋 zatrzymuje.






✨ System magii („Chronobotanika”)



  1. Chrono‑inkarnacja – mag okazuje si臋 „zonowany” z ro艣lin膮. Ro艣nie w nim np. li艣膰 pami臋ci, kt贸ry zmienia jego wspomnienia lub zmys艂y.
  2. Czary semantyczne – rzucanie zakl臋膰 przez s艂owa wyryte w korze drzew lub wn臋trzno艣ciach li艣ci. Tekst dzia艂a jak runa – gdy zostaje zapomniany, zakl臋cie umiera.
  3. Plantacja czasu – sadzenie nasion przesz艂o艣ci lub przysz艂o艣ci. Nasiona czasowe musz膮 by膰 piel臋gnowane odpowiednim emocjonalnym nawozem (偶al, rado艣膰, t臋sknota).
  4. Zbiory pami臋ci – zrywanie p艂atk贸w czasoro艣li pozwala na mechaniczne wydobywanie fragment贸w czyjej艣 pami臋ci.
  5. Stra偶 rytmu – osoby jak Efrem monitoruj膮 przep艂yw czasu: u偶ywa techniczno‑biologicznych narz臋dzi (metalowe rurki, zegary, interfejsy z ro艣linami), by „dostroi膰” czas doliny i zapobiega膰 chaosowi.






馃椇 Mapa 艣wiata i kontekst




Troch臋 jak “Middle‑Earth” w naturze:



1. Dolina Eyr


  • Os艂oni臋ta g贸rami, wulkanicznym gruntem, pokryt膮 mchami. Czas p艂ynie tu w finalnie powolny, empatyczny spos贸b.



2. G贸ra Pierwszego Korzenia


  • Wulkaniczna g贸ra uznana za pierwszy „zasiany” czas. W jej wn臋trzu t臋tni rdze艅 ro艣linny, pulsuj膮cy jak zegar biologiczny.



3. Miasto‑Le艣na 艢wi膮tynia


  • Centrum religijne lokalnej spo艂eczno艣ci. Tu ludzie sadz膮 „modlitwy” w postaci ro艣lin czasowych.



4. B艂臋dny Kanion


  • Fragment doliny, gdzie czas mieszka chorymi wspomnieniami – tam cz臋sto pojawiaj膮 si臋 glitche.



Religia i spo艂ecze艅stwo:


  • Kult Ziarna – wiara, 偶e czas jest nasionem wyrastaj膮cym z emocji. Hierarchiczny system: ogrodnicy, kt贸rzy piel臋gnuj膮 czas; cisi recytatorzy, kt贸rzy opowiadaj膮 ro艣linom wydarzenia; „偶niwiarze” – produkcyjno‑dostawcza kasta reguluj膮ca „u偶yteczny czas”.



Polityka:


  • Konflikt mi臋dzy Matkami Ogrod贸w (starsi chronobotanicy ho艂duj膮cy harmonii) a Stra偶膮 Rytmu (technocyklowny, protekcjonalny kolektyw, kt贸ry wed艂ug Nich mo偶e „naprawi膰” zasian膮 natur臋 przez modyfikacj臋 czasu).






馃摵 Sezon 1 – „Korze艅, kt贸ry 艣ni” (8 epizod贸w)



  1. „Zielone cia艂o”
    • Pojawienie Sennik. Jej ogr贸d na plecach. Reakcje mieszka艅c贸w. Pierwsze glitche. Wprowadzenie Nory i Eliora.

  2. „Zapach pami臋ci”
    • Miril dotyka li艣cia i widzi obraz swojej zmar艂ej matki. Kult Ziarna staje si臋 niepokojony. Stra偶 rytmu reaguje.

  3. „Korzeniog艂osy”
    • Zakradni臋cie si臋 Eliora i Sennik do podziemnych kana艂贸w – pierwsze kontakt z Korzeniog艂osem. Emocjonalny przekaz.

  4. „Glitch‑rotacja”
    • Pierwszy wi臋kszy glitch w Kanionie. Sennik i Nora w臋druj膮, by powstrzyma膰 narastaj膮cy chaos.

  5. „Stra偶 rytmu”
    • Pojawia si臋 Efrem. Nast臋puje konfrontacja duchowa – pr贸ba „stabilizacji” ogrodu. Sennik odzyskuje jedno, ale cofa drugie wspomnienie.

  6. „Noc 偶ywych czasoro艣li”
    • Czasoro艣le zakwitaj膮 ca艂膮 noc. W jednej chwili ekstaza i koszmar. Matki Ogrod贸w boj膮 si臋 utraty kontroli.

  7. „Piecz臋膰 G贸r”
    • Wyprawa Sennik, Eliora i Miril pod G贸r臋 Pierwszego Korzenia. Odkrycie ‘pierwotnego rdzenia’. T艂o mityczne.

  8. „Korze艅 si臋 budzi”
    • Finezyjne zako艅czenie: ogr贸d t臋tni – dolina wstrzymuje oddech. Sennik pami臋ta jedno zdj臋cie – swojej dawnej rodziny…

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Newnumber - komiks

Komiks z uniwersum Invicty . Ziemia 1500 albo Newnumber to alternatywna wersja Naturalnej Ziemi gdzie technologia posz艂a bardzo do przodu i roboty s膮 si艂膮 robocz膮 a cyberimplanty pomagaj膮 w wielu akceptach 偶ycia . Na Newnumber ludzie uwa偶aj膮 偶e roboty zapewni膮 im siln膮 ochron臋 nie potrzebuj膮 pomocy superbohater贸w . Newnumber'ska Gildia Niepokonanych zwana Nowocze艣ni Rycerze walczy z przest臋pczo艣ci膮 cho膰 to nielegalne bo roboty maj膮 tylko prawo ochrony porz膮dku . Nowocze艣ni Rycerze: -Niebieski Neomancer -Metalspearmaiden -Arktyczna Dyskoteka -Lakeman -Elektrostasis Inne postacie: -Graveboombot -Werepirebot -Ruxubella aka Wied藕ma Nocnego Wiatru -Inspektor Wrz膮tek -Bottech - Lady

A-Typy - komiks

Komiks z uniwersum Invicty. Grupa superbohater贸w z艂o偶ona z uwi臋zionych w czasach tera藕niejszych dziwade艂 cyrkowych z 19 wieku. Poprzez uwi臋zienie w czasach tera藕niejszych zyskali supermoce. Odnajduje ich Chromogeniusz kt贸ry stwarza grup臋 superbohater贸w - A-Typy. Nikt z A-Typ贸w nie pami臋ta jak trafili do czas贸w tera藕niejszych. A-Typy: Chromogeniusz\Charles Chromo - Za艂o偶yciel A-Typ贸w i przyw贸dca tej grupy. Cz艂owiek o wysokiej inteligencji. Threejaw/Tessi Jawser - Szczup艂a blondynka o trzech piersiach kt贸re zamienia w trzy paszcze do atakowania. Platihand/Jeremy Platinum - Platynowy Cyborg Biggyhit/Herm Junt - M臋偶czyzna o zdeformowanej r臋ce kt贸ra mo偶e si臋 rozci膮ga膰.

M艂oda Gildia - komiks

Komiks z uniwersum Invicty. Grupa M艂odzie偶y z supermocami chroni膮ca 艣wiat przed zagro偶eniami . Ich siedziba mie艣ci si臋 w Sunlight City (fikcyjne ameryka艅skie miasto ). W sk艂ad grupy wchodzi - Thermalist ( syn Niebieskiego Szarlatana i Arktycznej Pie艣ni ) , Fioletowa Iskierka ( c贸rka Cuprexa i Spearmaiden ) , Owl Dagger i Zgniatacz .