馃摵 SEZON 1:
(8 odcink贸w)
Fabu艂a g艂贸wna:
Do doliny Eyr pojawia si臋 milcz膮ca kobieta (Sennik), kt贸rej cia艂o porasta tajemniczy ogr贸d. Jej obecno艣膰 zak艂贸ca rytm przyrody i 偶ycia mieszka艅c贸w – czas przestaje p艂yn膮膰 normalnie. Ka偶dy, kto dotknie jej li艣cia, widzi nie swoje wspomnienia. Bohaterka nie zna swojej przesz艂o艣ci – ale pami臋taj膮 j膮 ro艣liny.
Tematy:
To偶samo艣膰 jako ogr贸d. Wina zakopana pod korzeniami. Pami臋膰 nieosobista.
Styl wizualny:
- Mglista dolina przypominaj膮ca Islandi臋 lub Szkocj臋.
- Ro艣liny poruszaj膮ce si臋 subtelnie w rytmie emocji.
- Cia艂o Sennik jako „偶ywy zielnik”.
馃懃 Obsada g艂贸wna
Posta膰 |
Charakterystyka |
Sennik |
Tajemnicza kobieta-ogr贸dek; p艂ynnie porusza si臋 mi臋dzy empati膮 a niepami臋ci膮. |
Elior |
Starszy zielarz w dolinie, jej przewodnik; ojcowska figura. |
Nora |
M艂oda samotna matka z doliny, nawi膮zuje wi臋藕 z Sennik; z przesz艂o艣ci膮. |
Miril |
Dziecko Nor i sierota – pierwsze, kt贸re dotyka Sennik. |
Stra偶niczka 艁odygi |
Istota ro艣linna spoza czasu, przewodniczka duchowa Sennik. |
Stra偶nik Rytmu (Efrem) |
Antagonista-cz艂owiek, chroni rytm doliny „regeneruj膮c” czas mechanicznie. |
馃悏 Bestiariusz – magiczne stworzenia
- Czasoro艣l („Zeitblume”)
– Delikatny kwiat, pojawiaj膮cy si臋 przy intensywnych emocjach czasowych; mieni si臋 kolorami i wydziela zapach wspomnie艅. - Glitch‑Motyl („Moderran”)
– Insekty o skrzyd艂ach podobnych do przerywaj膮cych si臋 obraz贸w; 偶ywi膮 si臋 zak艂贸ceniami czasu. - Korzeniog艂os („Rhizophone”)
– 呕ywy system podziemnych ro艣lin przypominaj膮cych instrument smyczkowy – wygrywaj膮 melodi臋 zapomnianych zdarze艅. - Paj膮k‑Tkacz Czasu („Webweaver”)
– Paj臋czyna formuje sie膰 wydarze艅 sprzed lat; ten, kto wejdzie w ni膮, widzi przysz艂o艣膰 jako paj臋czyn臋 mo偶liwych zdarze艅. - Kr臋g艂odyga („Ringstem”)
– Drzewo, z kt贸rej pnia wyrastaj膮 obr臋cze – ka偶dy pier艣cie艅 to zapisana chwila. Po usuni臋ciu pier艣cienia czas w dolinie na kilka dni si臋 zatrzymuje.
✨ System magii („Chronobotanika”)
- Chrono‑inkarnacja – mag okazuje si臋 „zonowany” z ro艣lin膮. Ro艣nie w nim np. li艣膰 pami臋ci, kt贸ry zmienia jego wspomnienia lub zmys艂y.
- Czary semantyczne – rzucanie zakl臋膰 przez s艂owa wyryte w korze drzew lub wn臋trzno艣ciach li艣ci. Tekst dzia艂a jak runa – gdy zostaje zapomniany, zakl臋cie umiera.
- Plantacja czasu – sadzenie nasion przesz艂o艣ci lub przysz艂o艣ci. Nasiona czasowe musz膮 by膰 piel臋gnowane odpowiednim emocjonalnym nawozem (偶al, rado艣膰, t臋sknota).
- Zbiory pami臋ci – zrywanie p艂atk贸w czasoro艣li pozwala na mechaniczne wydobywanie fragment贸w czyjej艣 pami臋ci.
- Stra偶 rytmu – osoby jak Efrem monitoruj膮 przep艂yw czasu: u偶ywa techniczno‑biologicznych narz臋dzi (metalowe rurki, zegary, interfejsy z ro艣linami), by „dostroi膰” czas doliny i zapobiega膰 chaosowi.
馃椇 Mapa 艣wiata i kontekst
Troch臋 jak “Middle‑Earth” w naturze:
1. Dolina Eyr
- Os艂oni臋ta g贸rami, wulkanicznym gruntem, pokryt膮 mchami. Czas p艂ynie tu w finalnie powolny, empatyczny spos贸b.
2. G贸ra Pierwszego Korzenia
- Wulkaniczna g贸ra uznana za pierwszy „zasiany” czas. W jej wn臋trzu t臋tni rdze艅 ro艣linny, pulsuj膮cy jak zegar biologiczny.
3. Miasto‑Le艣na 艢wi膮tynia
- Centrum religijne lokalnej spo艂eczno艣ci. Tu ludzie sadz膮 „modlitwy” w postaci ro艣lin czasowych.
4. B艂臋dny Kanion
- Fragment doliny, gdzie czas mieszka chorymi wspomnieniami – tam cz臋sto pojawiaj膮 si臋 glitche.
Religia i spo艂ecze艅stwo:
- Kult Ziarna – wiara, 偶e czas jest nasionem wyrastaj膮cym z emocji. Hierarchiczny system: ogrodnicy, kt贸rzy piel臋gnuj膮 czas; cisi recytatorzy, kt贸rzy opowiadaj膮 ro艣linom wydarzenia; „偶niwiarze” – produkcyjno‑dostawcza kasta reguluj膮ca „u偶yteczny czas”.
Polityka:
- Konflikt mi臋dzy Matkami Ogrod贸w (starsi chronobotanicy ho艂duj膮cy harmonii) a Stra偶膮 Rytmu (technocyklowny, protekcjonalny kolektyw, kt贸ry wed艂ug Nich mo偶e „naprawi膰” zasian膮 natur臋 przez modyfikacj臋 czasu).
馃摵 Sezon 1 – „Korze艅, kt贸ry 艣ni” (8 epizod贸w)
- „Zielone cia艂o”
- Pojawienie Sennik. Jej ogr贸d na plecach. Reakcje mieszka艅c贸w. Pierwsze glitche. Wprowadzenie Nory i Eliora.
- „Zapach pami臋ci”
- Miril dotyka li艣cia i widzi obraz swojej zmar艂ej matki. Kult Ziarna staje si臋 niepokojony. Stra偶 rytmu reaguje.
- „Korzeniog艂osy”
- Zakradni臋cie si臋 Eliora i Sennik do podziemnych kana艂贸w – pierwsze kontakt z Korzeniog艂osem. Emocjonalny przekaz.
- „Glitch‑rotacja”
- Pierwszy wi臋kszy glitch w Kanionie. Sennik i Nora w臋druj膮, by powstrzyma膰 narastaj膮cy chaos.
- „Stra偶 rytmu”
- Pojawia si臋 Efrem. Nast臋puje konfrontacja duchowa – pr贸ba „stabilizacji” ogrodu. Sennik odzyskuje jedno, ale cofa drugie wspomnienie.
- „Noc 偶ywych czasoro艣li”
- Czasoro艣le zakwitaj膮 ca艂膮 noc. W jednej chwili ekstaza i koszmar. Matki Ogrod贸w boj膮 si臋 utraty kontroli.
- „Piecz臋膰 G贸r”
- Wyprawa Sennik, Eliora i Miril pod G贸r臋 Pierwszego Korzenia. Odkrycie ‘pierwotnego rdzenia’. T艂o mityczne.
- „Korze艅 si臋 budzi”
- Finezyjne zako艅czenie: ogr贸d t臋tni – dolina wstrzymuje oddech. Sennik pami臋ta jedno zdj臋cie – swojej dawnej rodziny…
Komentarze
Prze艣lij komentarz